- tor 23 okt 2008, 23:00
Jag har bara erfarenhet från ett par volvoknutar och en saab knut vilka alla har glidit på hyffsat lätt. Om biltema knuten skulle ha gått på vet jag inte eftersom jag då redan dömt ut den och tänkte lämna tillbaka den. Inte så kul om splinesen nyper vid provmontering då. Faktum kvarstår dock: Då jag själv jobbar som konstruktör vet jag att ytfinhet, hålkälsradier etc. är inget man ska ta lätt på även om kanske drivknuten är ett dåligt exempel. Vågar dock sätta en slant på att det haveri biltema hade på ett nav kan tillskrivas materialutmattning pga att den som kopierade detaljen inte förstått funktion eller valt fel material. Mina orginalknutar var det f.ö. bra yttre finish på överallt men om volvos orginalreservdelar har det vet jag inte. Vidare vet jag att när man som konstruktör ritar ett skruvförband med specat moment/vinkel så bygger det på att man har rätt muttrar samt, mycket viktigt, rätt smörjförhållande vid åtdragning för att få önskad funktion. Så om nu volvo ändrat muttern några gånger under 850/v70 tiden så är ju det knappast en förmildrande omständighet att jag får fel mutter då jag köper grejer till min årsmodell, om det nu inte råkar vara samma moment/vinkel på dessa två?
Bytte förövrigt även nav. Detta var orginaldelar från scantech som jag importerade från England för en spottstyver. Mycket fin finish på de grejerna och (ursäkta om jag är tjatig) rätt mutter..
Bytte förövrigt även nav. Detta var orginaldelar från scantech som jag importerade från England för en spottstyver. Mycket fin finish på de grejerna och (ursäkta om jag är tjatig) rätt mutter..