Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XLR8MF
Hej,

Väcker liv i denna gammla tråd då jag i helgen installerade Rica programvara i min (frus) bil som är V70 T6 2008.
En nyhet är att det nu går att installera programvara själv med dosa, ett besök hos Rica är inte längre nödvändigt såsom tidigare var fallet.

Mina intryck och upplevelse:
-Rica har givit bra och trevlig service
-installationen gick snabbt och smärtfritt
-Bilen går väldigt mycket bättre, känslan av att bilen känns strypt är borta, varför var inte bilen såhär från början?
-Hela registret har förbättrats men framförallt är skilnaden stor i mellanregistret då momentet har ökat 70Nm från 2500 rpm
-Motorn har fått karaktär, den låter mer på ett bra sätt, mer som de gamla femmorna vid gaspådrag
-Bilen är mer responsiv på gasen och upplevs därmed som livligare
-Bränsleförbrukningen på mätaren är ner med ca 10% vid konstant fart
-Momentbegränsningen på de två första växlarna är minskad vilket gör att bilen trycker på mer vid farter hastigheter under 50 km/h
-Bilen växlar snabbare vid kraftig acceleration och behåller mer kraft när nästa växel åker i
-Vad gäller den allmänna prestanda upplevelsen så tycker jag bilen har gått från "helt ok" till "bra"
-Tyvärr har bilen den kvar den tråkiga egenheten att inte nyttja vridmomentet i D-läget vilket innebär att den väldigt gärna växlar ner både ett och två steg när man gasar på vid motorvägskörbing. Samma sak är det vid start från noll då bilen väldigt osnyggt varvar uppåt 4000 rpm vid relativt moderat acceleration. Manuellt växelläge är boten på detta tyvärr. Ska prata med Rica om det.

Vill tillägga att jag kör denna bil väldigt lite men detta är mina personliga intryck efter att ha testat bilen ett par mil kvällen då jag installerade. Min fru har inte sagt något alls så om man kör lugnt så är allt som vanligt...

Sammantaget rekomenderar jag denna uppgradering varmt! Jag betalade strax över 8000 inklusive dosan.
Användarvisningsbild
av Anders E
Polestar? 329 hk?
Användarvisningsbild
av Anders E
Bara till -11 och -12 konstigt nog....
Användarvisningsbild
av MartinS
Polestar har sagt "under 2012" till mig, vi får väl se vad verkligheten visar.

/Martin
av XLR8MF
MartinS skrev:Polestar har sagt "under 2012" till mig, vi får väl se vad verkligheten visar.

/Martin
Jag har hört samma luddiga besked från Polestar och tappade lusten att vänta på det okända. Jag TROR inte Polestar uppraderingen kommer överträffa Rica, snarare tvärtom. (Man ska ha i åtanke att uppgraderade T6 motorn har andra förutsättningar både för Polestar och Rica då hårdvaran är förändrad) Nu när garantitiden har upphört så känns också Polestar mindre relevant kontra en seriös extern firma.

Slutligen är det slöseri att köra runt med orginal T6 då tiden rullar på... jag rekomenderar dig verkligen att sätta fart på bilen nu!
av Steff 99
Varför skulle Rica vara mer seriös än Polestar, effektmässigt verkar tom Rica ligga lite efter för T6:an.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har haft lite oflax tidigare genom åren med trim från t.ex. SCT och BSR vilket gör att jag gärna inväntar "Volvos egna". Jag är less på att höra att det är någon annans fel när man vill ha hjälp med något problem (volvoverklstaden skyller på trimmet och trimmtillverkaren skyller på volvoåterföräljaren)

Det jag egentligen mer skulle uppskatta än mer effekt är precis som någon annan var inne på en optimering av lådan, att inte lådan ville växla ner så himla gärna, det finns ju oftast tillräcklig effekt vid alla varvtal. Det tillsammans med att den gärna kökör på 1:an istället för 2:an är de största nackdelarna med motor och låda tycker jag, inte avsaknad av 20hk.

/Martin
Användarvisningsbild
av Anders E
XLR8MF skrev:
MartinS skrev:Polestar har sagt "under 2012" till mig, vi får väl se vad verkligheten visar.

/Martin
Jag har hört samma luddiga besked från Polestar och tappade lusten att vänta på det okända. Jag TROR inte Polestar uppraderingen kommer överträffa Rica, snarare tvärtom. (Man ska ha i åtanke att uppgraderade T6 motorn har andra förutsättningar både för Polestar och Rica då hårdvaran är förändrad) Nu när garantitiden har upphört så känns också Polestar mindre relevant kontra en seriös extern firma.

Slutligen är det slöseri att köra runt med orginal T6 då tiden rullar på... jag rekomenderar dig verkligen att sätta fart på bilen nu!

Men återigen, Polestar är ju den enda trimfirman som kan ge dig intyget som gör att du kan regbesiktiga den.
Alla andra firmors trim i en bil gör att bilen blir olaglig, så enkelt är det.
Rätta mig om jag har fel men kan man regbesiktiga med ett annat trim än Polestar?

Skulle man smälla och bilen beslagtas och det sen upptäcks att den är trimmad utan regbesiktning, då lovar
jag att försäkringsbolaget nekar ersättning.
Och vad händer med ersättningen till ev övriga inblandade?
Ev betalar då försäkringsbolaget ut till övriga men stämmer dig på samma summa.

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]