NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av formmailer
Hej!

Sedan idag öppnar billens baklucka inte längre. Det verker att ellåset slutade funka.
När jag försöker att öppna den, händer ingenting, inte ett ljud hörs heller.

Alldeles innan detta problem uppstod, larmade bilen för "baklucka öppen" vilket också var fallet. Då stängde jag luckan och sen gick det inte att öppna mer.

Kan det bero på en säkring? Tyvärr kunde jag inte hitta i instuktionsboken vilken säkring som gäller. Finns det någon här som vet?

Skulle vara väldig tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Tack på förhand!

Mvh,
Jasper
Där du trycker för att öppna baklucka sitter det två torxskruv ta bort dom och under där sitter det en mickrobrytare med en fjäder kan vara fjädern som har gått av eller kommit ur läge och då kommer det inget klickljud.Börja och kolla det.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Att allting skulle hända under så konstiga omständigheter... annars skulle jag tippa att mickrobrytaren har kajakat ihop.... I värsta fall kanske låskistan eller rent av glappkontakt någonstans. Men jag hoppas Mutterdragare har rätt! :)
Användarvisningsbild
av doggeli
Det är en gammal tråd men försöker i alla fall. Nu har jag fått detta fel på min V50 -07a.

Bilen började med att larma i några dagar "baklucka öppen" vilket också var fallet. Efter ett par dagar senare går inte bagaget att öppna.

När jag pratade med Volvo i veckan vill dom ha bilen 2 dagar.
Dag 1 för att felsöka och beställa nya delar. Dag 2 att montera.

Någon som vet kostnaden för byta microbrytaren hos Volvo? (och kostnaden för en ny microbrytare)
Har inga problem att köpa en beg microbrytare att byta den själv. När jag läser andra trådar så ser det ut som nästan alla fall är microbrytaren som är problemet.

Vad skulle ni gjort?
Användarvisningsbild
av doggeli
Och såhär gick det...

Beställde microbrytare via bildelsbasen. Kostnad 550 kr + frakt. Det tog 1 dag innan jag kunde plocka upp paketet på posten.
Bild

Problemet ligger bakom denna knapp.
Bild

4st torxskruvar sedan var allt löst.
Bild

Kopplar ur kontakten.
Bild

Monterad på en "lätt saltad" V50
Bild

Volla! bagaget öppet igen
Bild

Max 10 mins arbete. Hoppas någon annan får nytta av denna info.
Nu ska bilen tvättas.
Senast redigerad av 1 doggeli, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
"Max 10 mins arbete.
Nu ska bilen tvättas."

Tar bergis längre tid än reparationen. Bra jobbat och väl dokumenterat :P .
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]