Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått problem med mitt spjällhus på min V70 -99.
Har provat att rengöra spjället.
Bilen går men emellanåt tänds ETS lampan och bilen börjar går ryckigt och med utan kraft i motor.
Siktar på att köpa ett på skroten.
Har läst tidigare om vit eller gul etikett på spjället, där gul verkar vara ett spjöll med bättre kvalite.
Nu till min fråga - Måste artikelnummret stämma eller går det byta till ett liknande späll, samma motor typ men en -00 tex.
Då är ju art nummret ett helt annant.
Vad behöver man isåfall göra efter? Kommer bilen starta eller måste man koppla upp den?
läser mycka om folk som gör rent spjäll hus här. jag vill bara poentera att det är viktigt att spjället får den senaste mjukvaran ! det är viktigare än att göra rent det, men spjället ska som sagt göra rent isamband med detta (samt att vevhusventilationen ska kollas)
Art. nr skiljer på det nya med gul lapp, det är ett förbättrat utförande och då byter det nummer. Sen finns det ett par olika typer, men håller du dig till samma motortyp bör det bli rätt. Och som Carman säger ska du åka in och uppgradera mjukvaran för spjällhus och motorstyrenhet.
Det känns lite surt att uppgradera mjukvara för 800:- om det inte hjälper. Bilen har ju trots allt rullat 20 000mil med den gamla mjukvaran..
Min tanke var att komma över ett spjäll på skroten för 2000:- som skulle fungera, men får kanske börja med att åka in och uppgradera ändå. Hjälper det? Är det någon som har erfarenhet av detta? Personlgen tycker jag denna typen av uppgraderingar borde vara kostnadsfria men Volvo kanske ska tjäna pengar på inbyggda fel??

Är det någon skillnad på späll från en automat - manuell?
Nu är jag långt ifrån säker, men jag misstänker att du måste ladda om mjukvaran även om du byter till ett spjäll med samma art.nr.
Så kolla upp detta så du har det klart för dig innan du börjar skruva!

Skulle du byta till ett spjäll med gul etikett måste du uppdatera mjukvaran. :wink:
jag betalade 540:- för felsökning + uppgradering på bilia. det fungerade 2 veckor.
Betala 2000 för ett spjäll av gammla sorten + sen göra en uppgradering hade jag då inte gjort.
leta ett med gul lapp så är man ju mera garderad att det håller länge tid
Ja man måste alltid dunka i ny mjukvara, även om man köper ett begagnat från skroten.
köper du et begagnat från skroten så köp inte ett med vit ettiket
Ett nytt spjäll är inhandlat från skroten med gul etikett.
Artikelnummer är inte samma men enligt Volvo så är det gamla numret ersatt med det nya.
Är det bara Volvo verkstäder som kan ladda nya mjukvaran? Eller vilket system skall verkstan ha för att kunna ladda?
Vad händer om jag monterar spjället utan ny mjukvara? Startar bilen ? Kan man skada spjället?
Jag kan ju knappast ställa mig utanför Volvo och sedan putta in bilen för att få ny mjukvara.
Har tyvärr ingen volvo verkstad på orten men en "auto-verkstad" med bra folk.
alla verkstäder som har abonemang för att lada mjukvara från volvo kan ladda.
ett spjällhus utan mukvara går att köra, vet inte vad som händer om det är "fel" mjukvar i som du har

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]