Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man kan fråga sig vem som ska köpa alla dieselbilar när dom blir begagnade?
Tjänstebilsförarna väljer gärna diesel för "billiga" privatbil.
Företaget man jobbar för betalar ju skatten också.

När "tjänstbilarna" blir typ 3-4 år gamla så kanske dom blir 2:a bil i en familj med begränsad körsträcka.
Eller 1:a bil hos en vanlig familj som kanske kör 1500 mil/år.
Så har det väl varit tidigare med bensinbilar, men hur blir det nu med dieslar?
Kalkylen blir svår att få att gå ihop med den dyra skatten.

Tror dom kommer att bli svårsålda som begagnade med dåligt andrahandsvärde som följd?
Ja, det borde följa bensinbilarnas värdefall. Som det ser ut i dagsläget i alla fall.
Senaste året (18 mån?) har ju dieselbränslet gått upp något förfärligt så det behövs nog bra många mer mil än 1500 innan man når "break-even" på en diesel, om jämför med en bensinare.
Break-even = när dieseln börjar bli mer lönsam än dess motsvarighet på bensinbränsle.

Och nu verkar ju bilmotorindustrin mest vara intresserad av hybridlösningar där el är i fokus så jag tror inte att en diesel, i framtiden, kommer vara förskonad från mindre värdefall än motsvarande bensinbil.
Så jag tror som du; de kommer bli svårsålda med rådande beskattningselände i Sverige...

M V H
---> Matzen10
Nejdå man behöver inte köra förfärligt många mil för att tjäna in mellanskillnaden, särskilt inte på en begagnad bil. Dieselbilar drar mindre och har mindre servicebehov, så även om dieselpriset flukturerar kraftigt så går det hela oftast ganska jämt ut. Räkna inte med att den stora skatteskillnaden kommer vara kvar särskilt länge, att höja skatten på bensinbilar är ett utmärkt sätt att få in mer pengar, i alla fall enligt våra politiker.
helt rätt dieselsk- kommer inte att sänkas troligtvis höjs bensinskatten? etanolen, har överlevt sig själv. hybrid el gas mm? blir nästa mjölkko. finns bra artiklar i ny teknik dagens industri mm såg att usa hade elstolpar framme med kortbetalning? priset???? säger ingen något om. danskarna har även en ide att ta energi från laddstolpar och jämna ut vindkraften?? jag får inte ihop det? kanske framtiden om miljömaffian får som de vill.
isak.
Ser man till hur det är t.ex på Volvos begagnade bilförsäljning så är de bara att konstatera en massa spritbilar sedan bensinare och sist dieslar, kanske det beror på att dieslarna går åt först.

Nu änligen är dieselpriset lägre än bensinpriset! (B)

Så jag tror inte man skall misströsta om man har en diesel den blir såld, var så säker!

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare […]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]