NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pumpene her i Norge skal kontrolleres hvert 2. år, vil tro at det ikke er så veldig anderledes i sverige. Så nøyaktige skal de være.

Men på min bil la jeg merke til at, etter verkstedet kjørte en oppdatering på motorstyreenheten så har kjørecomputeren blitt mere nøyaktig. Gikk ned ifra 0.67 til 0,62 pr. mil. Og målinger jeg selv tar viser 0.60.
Så er vel kommet en oppdatering på hvordan kjørecomputeren skal beregne forbruket da.
Senast idag mätte jag förbrukningen vid pumpen som jag fick till 0,78l/mil. Kollade på färddatorn och ja 7,8 står det.
Jag tycker det är mycket märkligt att min 01a kan visa så exakt men att sedan nyare volvos visar fel på en halv deciliter per 100 km.
Någon som har en teori vad det beror på? Eller är det helt enkelt så att de inte visar fel utan att det bara är de som använt bränslevärmare som fått felvisning?
-Har en V50 MY08 D5:a och en V 70II MY09 2.0D. Och färddatorn stämmer inte på någon av dessa, jag räknar manuellt förbrukningen vid varje tankning. Och skillnaden mellan färddator och verklig förbrukning ligger oftast över drygt 10%.

Sen vill jag kommentera dieselvärmaren, såg någon uppgift i tråden att den drar runt 1 dl/tim. Det är en uppgift som omöjligt kan stämma. Tänk på att värmaren är på cirka 5 kW och att en liter diesel har avrundat ca. 10 kW i bränslevärde. (exakt värde är strax under 10 kw) Så ekvationen är ganska enkel, 1 timmes dieselvärmartid motsvarar 0,5 liter diesel minst då vi också har lite förluster vid förbränningen.

Lennart

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]