Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beerman
#265541
Hej! Problem med min 850 med automat och 95:ans larm. Pil upp på instrumentbrändan och bältes-lamporna i taket blinkar samt lamporna för vinterläge/ekonomi/sport. Startmotorn drar runt normalt men det finns ingen gnista. Har provat koppla ur larmet och batteriet men det hjälper inte. Diagnostiken för felkoder funkar inte så där får jag ingen hjälp. Enligt volvo verkstad så kan det vara tändspolen men då ska väl inte lamporna blinka?!
Någon som har nåt tips?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#265936
Pil upp och programväljaren V/E/S blinkar för att du har felkod i automatlådan, motorn ska starta för det. På vilket sätt är diagnosen kass? Lyser lysdioden när du trycker på knappen? Om inte är det antagligen dålig kontakt i knappen, det går att ta isär lite försiktigt och putsa till. Tryck in hakarna till det lilla locket och se upp med fjädrarna till knappen.
av Malmis
#266017
Hej!
Detta kanske inte har med detta att göra men min 855 la av och gick inte att få igång... den drog runt som din men starta inte... jag bytade rotor + fördelarlock men var inte det... provade tändspolen men det var inte den heller. Nu har jag fått igång den efter många men... det var boxen som lagt av.. jag kan inte säga att jag e speciellt bra på bilar men det kan kanske va det på din oxå?!?
av Beerman
#266051
Sparkz: Automatlådan har funkat bra. Diagnostik-lampan lyser när jag trycker på knappen men sen kommer inga kod-blinkningar som det ska göra.

Malmis: Vilken box var det som lagt av för dig? Blinkade dina lampor då också?
av *pettson*
#266078
Hur fungerar din startmotor då? Går den lätt och fint eller verkar den jobba på riktigt hårt?
Bygla ditt halvljus så det står på under starten så ser du dess kondition. Om lyset flimrar lite är starten okej. Om lamporna sjunker väsentligt i styrka så är startmotorn kärv och drar för mycket ström.
Om spänningen på 30 matningen på startmotorn sjunker ned runt 10,5 volt så stängs styrdonet av och du kommer inte få nån gnista trots att motorn går runt.
av Beerman
#266382
Hej Pettson!
Startmotorn verkar gå som den ska...köptes ny för drygt ett år sen.
Har idag kollat att rotorn roterar och det gör den.
Fördelarlocket var fuktig så den torkade jag ur och även skrapa lite på stiften i den.
Tändspolen funkar inte heller så det verkar vara nåt fel före detta.
Höll hatten till spolen en liten bit ifrån och det kom ingen blå gnista emellan.
Provade även att ge den direktström samtidigt som man drog på tändningen men inget hände.
Kan det vara den elektroniska styrenheten som det är fel på? -Den för bränsle/tändning/aut-låda...
av *pettson*
#266413
Beerman skrev:Hej Pettson!
Startmotorn verkar gå som den ska...köptes ny för drygt ett år sen.
Har idag kollat att rotorn roterar och det gör den.
Fördelarlocket var fuktig så den torkade jag ur och även skrapa lite på stiften i den.
Tändspolen funkar inte heller så det verkar vara nåt fel före detta.
Höll hatten till spolen en liten bit ifrån och det kom ingen blå gnista emellan.
Provade även att ge den direktström samtidigt som man drog på tändningen men inget hände.
Kan det vara den elektroniska styrenheten som det är fel på? -Den för bränsle/tändning/aut-låda...

Det finns 100 saker att misstänka innan du ger dej på boxarna. Har du kontrollerat felkoder i A2 och A6?
Har du kontrollerat med annan kamlägesgivare? Ett tips är att låna en givare ifrån en bil som du vet går.
av Beerman
#266712
Diagnostiken funkar inte så jag kan inte läsa felkoderna. Lampan lyser ifall jag trycker på knappen men inga blinkningar kommer. Har provat med elektronik-rengörning men det hjälpte inte heller. Tips?
Var sitter kamlägesgivaren? Är det samma sak som kamaxelns positionsgivare? Isåfall vet jag var den sitter.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#266725
Om inte styreheten svarar kan det bero på att den inte får ström, och då är det ju inte så konstigt att den inte startar heller... Kolla säkringar och systemrelät. Relät sitter ovanför kylet, inte det till kylfläkten utan ett lite mindre. Kablarna brukar ärga sönder vid kontaktstycket, det är nog vanligare än att relät är dåligt.
av Beerman
#268378
Pettson:
Har provat byta tändspole och kamlägesgivarn (från en fungerande 850) men den vägrar ännu att starta.

Sparkz:
Nu har jag kollat kablarna till systemrelät och även kört kontaktspray där.
Diagnostik enheten har börjat funka LITE grann (A1, A3, A7) men dom viktigaste (A2 och A6) funkar inte ännu.
Har bla fått fel kod för att trottelpositions signal är för låg (A1) antagligen för att jag haft loss styrenheterna och kört kontaktspray där.
Tips på hur jag ska få dom sista att funka också?
Senast redigerad av 5 Beerman, redigerad totalt 0 gång.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]