Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 232Divers
Hej jag har tyvärr en 855:a från -95 som trycker ut olja via påfyllningslocket.
Vad beror det på. all olja som motorn trycker ut hammnar sedan på grenröret och luktar brända popcorn, lite orolig på att skiten ska brinna upp. Är det fel på vevhusventilationen eller är det motorn som är helt slut.
av *pettson*
232Divers skrev:Hej jag har tyvärr en 855:a från -95 som trycker ut olja via påfyllningslocket.
Vad beror det på. all olja som motorn trycker ut hammnar sedan på grenröret och luktar brända popcorn, lite orolig på att skiten ska brinna upp. Är det fel på vevhusventilationen eller är det motorn som är helt slut.
Först av allt kan du kika på oljepåfyllningslockets packning. Fortsätter problemet efter byte av denna så är det hög tid att kontrollera vevhusventilationen.
Användarvisningsbild
av goransson89
är packningen till oljepåfyllningslocket dålig så borde det "rinna" ut olja, inte "spruta/trycka" ut olja, jag hade samma bekymmer med min 92:a, så jag tog bort slangen till vevhusventilationen, och då blev det bra, det visade sig att 90graders vinkeln som går in brevid luftburken var helt tät, gjorde rent den, sen fungerade det felfritt :D
av *pettson*
Problemet är att lite vevhustryck uppstår alltid om bilen är lite sliten, även om ventilationen är normal. Bilen suger inte i sej lika effektivt på tomgång t.ex som på 2000rpm. :wink: Så ett otätt lock brukar alltid resultera i att det kommit ut olja en bra bit ifrån locket. Men pratar vi om mycket olja så är det nog dags för en koll på vevhusventen ändå.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]