Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

WSAB skrev:Det där med värmereglagen, tror du inte att det kan vara okunskap?

Har en på jobbet och han är helt "lost" på bilar.

Tror att det är tredje Volvon han har med ECC.

Alltid samma visa att när det är vinter så står värmereglaget på maxvärme och på sommaren på maxkyla!!!
Han fattar inte hur ECC:n funkar.
Ändå har vi på jobbet sagt åt han massor av gånger att ha vredet på 21 grader och har det där SOMMAR SOM VINTER!!!!
Men nej, det går inte in i huvudet.

Många fattar nog inte att uppvärmningen inte går fortare för att man har reglaget på max.
Vill man ha varmare som jag så vrider man upp reglaget på max eller så, och på sommaren vill jag ha iskallt och vrider ner det på så kallt det går. någon medeltemp finns inte i min värld :P och det är bra att reglera tempen. På min brors AUDI så pajade någon regler pryl just p g a att man hade inställt på samma temp hela tiden.
av *pettson*
Jämförelsen mellan 940/960 0ch 850 har gjorts ett otal ggr. Inte heller då har det slutat vettigt.Sanningen är den att folk TROR väldigt mycket. När vi konkret bilade ned alla argument i riktiga siffror tagna ifrån t.ex reservdelsföretag eller verkstäder så slutar bilarna på EXAKT SAMMA PLATS. Alltså dom är lika billiga/dyra att äga. Vad gäller delar så skiljer så få kronor på delarna att reservdelar är inte nåt argument. Vad gäller verkstadskostnaden så är inte en 850 inne mera än en 940, inte heller är lösningarna dyrare i sej än dom på en 900 serie. AC eller ECC lösningen är inte dyrare på 850 än 900 serien heller. Det är precis lika dyrt att riva ac systemet på bägge två. Bägge har samma standardfel med sönderrostade komponenter och förångare som inte är av hög kvalitet.
I slutändan handlar allt om att en 900 serie är nåt lite rymligare bak i bilen eftersom den är kantigare, den är även också hopplöst föråldrad i både konstruktion (säkerhetsmässigt vad gäller krockskydd och övrigt chassie) och teknikmässigt (även om vi lämnar elsystemet utanför) Motorkonstruktionen är ännu mera föråldrad, sant är att den går o går. Sant är också att det inte är ovanligt med 850 series som rullat 40-50.000 mil så dom kan ju också utan problem.
Att idag hitta en 850 kombi med sin önskade skinninredning och som i övrigt är i bra skick är en bagatell och det argumentet håller inte heller. Det som gör att folk tror 800 serien är svindyra jämfört med 900 serien är just att dom TROR det... Det finns alltså inga som helst belägg för det om vi ser till verkligheten. Det enda argumentet som är stor skilllnad på är: Den dagen en olycka är framme så kommer man istället att tacka sej själv för att man valde 800 serien istället för 900 serien.
Jag håller med med *pettson* där! Folk tror att en 800- serie är dyrare för det är en modernare bil gissar jag på. Som sagt, välj en 800 för säkerhetens skull. + att motorljudet inte är dumt från en råmande 5a :wink:

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]