PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ante123
Hej! Har ett problem när jag bytte till sportratt i min 142 och skulle skruva dit det passande navet. Då märkte jag att man klämde sönder stiftet och kabeln som går till signalringen från signalknappen. Går det inte att koppla tutknappen på något annat vis än till den där ringen?
av Amarace
Om det är så att den skulle bli sönderklämd har du endera fel nav eller monterat det fel. Har du ben bild på navet samt vad är det för årsmodell på bilen?

67-72 så ska man ha ett hål i navet där man för igenom kabeln från plastbiten som håller kolstiftet för signalen (och plastbiten fungerar som blinkersåtergång), 73-74 så ska stiftet vara inbyggt i navet liksom blinkersåtergången.
av ante123
Det är en 74:a. Har ingen bild på på navet men jag antar att det är fel då som du säger och det var ett hål i navet. Det följde med bilen så jag antog att det var rätt. Finns det ingen annan lösning för att få tuta?
Användarvisningsbild
av P1800
Om det 'r OK med en knapp vid sidan av så är det enkelt:

Köp en återfjädrande tryckknapp som sluter när du trycker på den. Anslut kabeln som går till rattnavet till ena anslutningen på knappen, dem andra anslutningen drar du till jord, dvs karossen. Klart.

Knappen hittar du på Biltema, Clas Ohlson eller kanske rent av på OK-macken.
av ante123
Ja det får väl bli en lösning så länge! tack för svaren. Vet nån vart kan man köpa nytt kolstift till orginalratten cvi läre väl ha? Men på en signalknapp har jag två kontaktstift och på dom andra är det bara ett stift går det inte gör som du säger med den med två stift?

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]