Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Behöver fixa med min broms, höger fram, som ligger åt. Besiktningsgubbarna var sura och vill att jag kommer och hälsar på inom en månad... Dessvärre har jag inte tillgång till varken plats eller verktyg där jag nu bor. (Någon snäll själ med stort garage i GBG-området???) Så min fråga, vad tror ni det kan kosta att lämna in åbäket på en verkstad? Det är en 850 glt från 93 (21000mil) Bilen är mestadels gubbkörd (80+) och därför "fisbromsad"... Riktmärken över vad det kan kosta mottages gärna! Mina erfarenheter från bilverkstäder är obefintliga!

MvH
Jonas
Användarvisningsbild
av Claes74
beror ju helt på vad du skall byta? skivor och klossar får du räkna med runt 3000, skall du byta ok oxå räkna med 1500-2000 till.

jag bytte klossa och skivor ute med domkraft på en v70 för 3 veckor sedan, allt går om man vill :-)-)
kostnad 1100 ca.
Grammse skrev:har du ingen mekarkunnig kompis? nytt ok på biltema kostar bara 500:- på en verkstad så väljer de nog inte det billigaste oket.........
Nä det gör dom verkligen inte, va in förra veckan för att höra just om bromsbyte(ok 1300:-, skiva 700:-,belägg 400:- totalkostnad 3900:- tack å hej sa jag då
OFtast klarar man sig med att smörja upp oket. Lätt att göra själv och tar inte så lång tid så det kan betala sig att hyra in sig på en gjör det själv verkstad ifall man inte har möjlighet att skruva hemma. Verktyg du behöver är fälgkors. 7mm insexnyckel och en polygrip. en liten skruvmejsel, oljepray typ 5/56 siliconfett och kopparpasta.

Ta bort hjulet. Lossa okets glidpinnar med insexnyckeln. Demontera oket och plocka ur beläggen lyft försiktigt på gummitätningen vid bromskolven och spreja in lite oljespray. tryck försiktigt på bromspedalen så att kolven åker ut en bit. Kläm tillbaka den med hjälp av polygripen. Upprepa prosseduren tills kolven löper lätt. Återmontera klossarna smörj beläggens baksidor, den yttre med kopparpasta och den inre med silikonfett. Gör rent glidpinnarna och smörj dem med silikonfett. Återmontera sätt i ändpluggarna och skruva fast hjulet. Klart! Tar max en halvtimme ;-)

Lycka till
av *pettson*
Wilding skrev:OFtast klarar man sig med att smörja upp oket. Lätt att göra själv och tar inte så lång tid så det kan betala sig att hyra in sig på en gjör det själv verkstad ifall man inte har möjlighet att skruva hemma. Verktyg du behöver är fälgkors. 7mm insexnyckel och en polygrip. en liten skruvmejsel, oljepray typ 5/56 siliconfett och kopparpasta.

Ta bort hjulet. Lossa okets glidpinnar med insexnyckeln. Demontera oket och plocka ur beläggen lyft försiktigt på gummitätningen vid bromskolven och spreja in lite oljespray. tryck försiktigt på bromspedalen så att kolven åker ut en bit. Kläm tillbaka den med hjälp av polygripen. Upprepa prosseduren tills kolven löper lätt. Återmontera klossarna smörj beläggens baksidor, den yttre med kopparpasta och den inre med silikonfett. Gör rent glidpinnarna och smörj dem med silikonfett. Återmontera sätt i ändpluggarna och skruva fast hjulet. Klart! Tar max en halvtimme ;-)

Lycka till
sålänge inte sprayen innehåller mineralolja är det okej att spruta in den. Innehåller den mineral förvärrar man problemet.
Precis, lustig rekommendation efter att precis ha skrivit det här i en annan tråd:
Wilding skrev:Siliconfett även kallat plastilube ibland eller bromcylinderfett skulle jag använda. Som skrivits tidigare kopparpasta och gummi är ingen bra kombination.

Kopparpasta är bra att smörja bromsdelar med men de skall inte vara där det finns gummidetaljer eller aluminium.
Men klockan var ju sent...
Jag får tacka för alla svar....

...Men, om jag lämnar in för "uppfräschning" av bromsarna, dvs att man smörjer upp kalaset, vad kan det tänkas kosta?

Tips på bra verkstäder i gbg området???
Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]

start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!