Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Järven
Senast smetade jag på mos2 fett, glider fortfarande bra.
Har även använt kopparpasta på en gammal opel, funkade det med.
Idalet borde vara något som tål lite värme och inte torkar med åren.
Användarvisningsbild
av Anders E
Kopparpasta(fett) sliter på gummiröret.
Finns speciellt siliconfett till detta.
av *pettson*
Anders E skrev:Kopparpasta(fett) sliter på gummiröret.
Finns speciellt siliconfett till detta.
Både ja och nej.. Slitage blir det, men om man blandar in den totala längden som oket rör sej på låt säga ett år så får du köra runt 24-25 år innan du får mätbara resultat. Gummit hinner åldras innan slitaget blir alltså.
Kopparfett används förvånande nog till powerflexbussningarna. Att läggas mellan stålröret och själva bussningen. Även där håller dom utmärkt trots kopparn alltså.
Att speciellt siliconfett används handlar om att kopparfettet är bestående av just koppar och ett fett. OM fettet är MINERALBASERAT så sväller helt enkelt gummit och blir sladdrigt o dant. Siliconfett påverkar inte gummit alls. :-)-) Som tur är verkar dom flesta tillverkare INTE använda mineralbas idag då den nämligen sköljs bort med avfettning relativt enkelt och därmed gör att inte kopparn sitter kvar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Enkel grundregel: Är smörjan inte gjord för gummi, så använd den inte i närheten av gummi.
Silikonfett, bromscylinderfett, fett baserat på ricinolja som PBR Rubber Grease går bra.
CRC Bräklube lät bra, men jag blev tveksam när jag hade öppnat tuben och känt/luktat på det. Hittade två "glidpinnegummin" till 850 och kladdade in den ena och lät den andra vara som referens. Några dagar senare hade den infettade svällt upp med c:a 50%.

Edit, tillägg: Samma med Lensons aluminiumfett: http://www.lensona.se/never-lock-light-p-1320.html "Skadar inte gummi eller plast" står det. Ett prov på gummi säger att det gör det visst.
av Wilding
Siliconfett även kallat plastilube ibland eller bromcylinderfett skulle jag använda. Som skrivits tidigare kopparpasta och gummi är ingen bra kombination.

Kopparpasta är bra att smörja bromsdelar med men de skall inte vara där det finns gummidetaljer eller aluminium.
av *pettson*
Wilding skrev:Siliconfett även kallat plastilube ibland eller bromcylinderfett skulle jag använda. Som skrivits tidigare kopparpasta och gummi är ingen bra kombination.

Kopparpasta är bra att smörja bromsdelar med men de skall inte vara där det finns gummidetaljer eller aluminium.
Blanda inte ihop bromscylinderfett med siliconfett. Bägge är förvisso på siliconbas men, bromscylinderfett kan du tvätta bort bums med lite skarpare medel. det som är betecknat siliconfett sitter kvar.

kopparfett till ståldetaljer och alufett till aludetaljer. Alternativt MoS/ keramik på bägge t.ex
start o stop

Nu skriver du ju inte exakt vilken modell du har m[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Lite godis att läsa här ia[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]