Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Jag skulle lufta kopplingen lite för den tog så långt ner och va slapp.
Så lite luftning och den tog kanon. Efter några dagar så börja den lite lite sämre igen.
Och nu efter kanske en månad så är den lika dan igen. Tar precis längst ner och knappt får i växeln.

Var kan det läcka? Och det måste ju läcka så himla lite?
Några tips hur jag ska göra?!
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Jag skulle lufta kopplingen lite för den tog så långt ner och va slapp.
Så lite luftning och den tog kanon. Efter några dagar så börja den lite lite sämre igen.
Och nu efter kanske en månad så är den lika dan igen. Tar precis längst ner och knappt får i växeln.

Var kan det läcka? Och det måste ju läcka så himla lite?
Några tips hur jag ska göra?!
Tja du har två alternativ. Antingen läcker din slavcylinder. Eller så läcker huvudcylindern.
Användarvisningsbild
av emwtur
Sprucken slang ?
rosthål i röret ?

be en kompis trycka ner kopplingen ( ev pumpa några gånger) och kolla alla ledningar från huvudcylindern till slavcylindern.
hittar du inga fuktiga märken så lutar det åt huvudcylindern - om den läcker så kommer vätskan tillbaka till behållaren så där läcker det inte ut något,
men vänta lite !
- den släpper alltså in luft !
- då skulle jag hålla huvudcylindern som "inte trolig" !
kolla även luftnippeln på slavcylindern så du inte dragit sönder den !
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
Jonas_latt skrev:hmm jag tycker bara att om det läcker i en tex slang så borde trycket försvinna efter bara några tryck. Kopplingen funkar ju bra några dagar
du har ju en tydlig indikering på att det kommer in luft.
kopplingen har ju inte något speciell högt hydraultryck så det kanske är svårt att se att det sprutar ut,
- men om luft kommer in så borde olja komma ut - man har ju inte vacuum i systemet så jag har svårt att inse hur luft skall komma in om inte olja kommer ut !

men föralldel - du kan ju starta bilen och trampa ner kopplingen, lägg i växel, känn efter var dragläget är,
sitt med kopplingen nertryckt i fem minuter , och känn igen var dragläget är

MIN GISSNING är att du har en spricka i en slang som öppnar sig när den känner för det.

/emwtur

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]