Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av blomman
Fotar med en finepix 5200 ett billigt och bra alternativ tycker jag.Dock kan man ej byta objektiv och sånt,men det som finns räcker gott.Men den är smidig att ha med sig,inga stora väskor med lullull som det ska släpas på :roll:
Användarvisningsbild
av halmstaden
Jag har en Nikon D40 sedan i maj, min första DSLR. Oavsett märke får du givetvis mycket hög bildkvalitet, särskilt om man varit i kompaktkameraträsket ett tag, inomhus utan blixt märks det mest. (men givetvis bättre med blixt också)
Jag ska vara ärlig och säga att jag kanske förhastade mig lite i mitt köp iom att jag var i USA och slog till. Jag tycker sony alltid gjort bra grejer och deras DSLR verkar helt enkelt kanon, största skillnaden med det gentemot D40/x/60 (obs ej D80) är

1) avsaknaden av fokusmotor i kamerahuset vilket gör att man måste ha det i objektiven för att kunna få autofokus.
2) avsaknad av bildstabilisering i huset, vilket gör att om man vill ha det måste man ha det i objektivet - dyrt ! + att man byter huset oftare än objektiven, när utvecklingen går framåt följer bildstabiliseringen med i ett nytt köp av kamerahus ! nikon och canon har väl lagt det i objektiven för att tjäna mer pengar, fräckt kan tyckas !
Jag har inte känt på någon sony-DSLR, men om jag skulle tycka de var sköna skulle jag definitivt köpa dem !
Så känn absolut på sonys grejer och känns de bra så slå till på en A200 (eller A300 om du vill ha vridbar skärm och Live View)
Jag är ändå mkt nöjd med min D40, inget fel på den men jag skulle inte göra om köpet, nej. Lite OT: jag har dessutom en extern blixt (SB-600 för att fortsätta snacka titlar) vilket gör inomhusfotografering mkt enklare och roligare
Pentax K200D är väl annars en fin kamera men den väger en del, Samsung GX-10 är i princip samma kamera så känn på den också..
För att vara helt ärlig avråder jag från ett köp av Nikon D40/x/60 (och d80 för avsaknaden av bildstabilisator i huset). Även Canon har som sagt skippat stabilisering (ofta kallat IS, image stabilisator om du skulle se den förkortningen någon gång, på nikonspråk dock VR) vilket är ett minus

Känn på Sonys A200/A300, Pentax K200D och samsungs GX-10. för att krångla till det mer kan jag ju nämna olympus E-510. den har dock ett annat format på sina bilder, 4/3 eller fourthirds istället för 2/3 som de övriga väl har (pentax också? osäker) vilket gör att i fotoalbum blir bilderna inte 10x15cm utan 9x12 eller 12x16cm. är detta inget problem är oly E-510 en bra kamera, den har IS och autofokusmotor

Jag hänger en del på http://www.minhembio.com :s forum för digitalkameror (under samma alias för övrigt) så kolla in där, mycket läsvärt för en nybörjare som du (och jag) där !

Lycka till i djungeln.. !
Användarvisningsbild
av Brainy
Nikon D80 med ett 18-55mm objektiv och batterigrepp blir det för min del! Ska bli riktigt skojj!
Behöver en liten bländare, eventuellt så får det bli ett objektiv med större längre fram.

Nu ska jag bara lära mig att hantera den, lutar åt att jag och damen tar och går en fotokurs i höst.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag kan varmt rekommendera Canon 40D som kommer sjunka i pris nu när 50D skall släppas. Den är klart vassare än någon kamera jag provat från nikon med undantaget D300. Den är förvisso någon tusenlapp dyrare än D80 men också klart mer kompetent. Ett exempel är 6,5 bilder per sekund jämfört med 3 bilder per sekund i AI servo läget.
av Lövet
Och gjord i billigaste plast :-( Canon har en del att lära av Nikon när det gäller byggkvalitet. Just nu säljs också D80 till grymt bra priser i och med att D90 kommer snart. Elgiganten säljer bland annat Nikon D80 med 18-55 VR för 6390 kr på Internet just nu. Grymt prisvärt och ett par tusen mindre än vad jag gav :-(
Användarvisningsbild
av wendtan
D50 är gjord i magnesium. Så även D40. Den känns allt annat än billigt vilket får mig o tro att du aldrig hållt i en D40. Det tycker jag förvisso inte D400/D450 känns heller. Men visst, Canons billigare systemkameror är byggda i plast, för mig gedigen sådan, men likväl. Det är som Bmws aluminium paneler, som är gjorda av just plast :wink:

Jag har beställt en D50 och redan sålt min gamla, kan återkomma i ämnet byggkvaliten på den. De förhandstester jag läst har bara varit positiva kring byggkvalite.

Det brukar bli 2 läger kring Nikon och Canon.Jag håller fullständigt med om att Nikon bygger prisvärda kameror, men de är iregel sämre än motsvarande Canon kamera. man får vad man betalar för helt enkelt.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Måste ställa en del frågor då jag snart ska till att köpa min första digitala systemkamera (har en Canon ixus 500 för tillfället).

Det jag vill att kameran ska klara av är:

¤ ta närbilder som min nuvarande kompaktkamera inte klarar av.
¤ att det ska gå snabbt att ta bilder... då menar jag att från det att jag trycker på avtryckaren till det att bilden sparas på minneskortet måste vara betydligt snabbare än med en kompaktkamera.... dvs kunna ta bilder på en hund (valp) som inte alltid sitter still :wink:

¤ Har siktet inställt på en Nikon D40 & undrar hur viktigt det är med att ha bildstabilisator....i objektivet för D40óns del då huset saknar det. Det jag inte förstår är varför D80 som ska ha stabilisator i huset säljs med VR objektiv som "paket"...dvs objektiv som har stabilisator?!? Kaka på kaka liksom....

¤ Oavsett vilken modell jag bestämmer mig för att köpa (D40 ellerD80) vilka tillbehör är ett måste? såsom olika typer av filter osv?
av Cornelia
Köpte som sagt en d60, uppstarttid på 0.19 sek...det går med andra ord FORT att starta upp o knäppa.
Är sjukt nöjd med kvallen på bilderna o eftersom vi fortfarande lär oss så leker man mest med inställningarna så man lär sig.
Vi hade turen att köpa innan kampanjen om att regga sin produkt på nikons sida tog slut. Fick då med en blixt, extern, SB400 och den gör sitt jobb åt oss bra.
Nästa sak blir ett 55-300 objektiv skulle jag tro.

Närgränsen är ju inte så bra som på kompakt men men bildkvallen väger upp det fint ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]