Jag har en Nikon D40 sedan i maj, min första DSLR. Oavsett märke får du givetvis mycket hög bildkvalitet, särskilt om man varit i kompaktkameraträsket ett tag, inomhus utan blixt märks det mest. (men givetvis bättre med blixt också)
Jag ska vara ärlig och säga att jag kanske förhastade mig lite i mitt köp iom att jag var i USA och slog till. Jag tycker sony alltid gjort bra grejer och deras DSLR verkar helt enkelt kanon, största skillnaden med det gentemot D40/x/60 (obs ej D80) är
1) avsaknaden av fokusmotor i kamerahuset vilket gör att man måste ha det i objektiven för att kunna få autofokus.
2) avsaknad av bildstabilisering i huset, vilket gör att om man vill ha det måste man ha det i objektivet - dyrt ! + att man byter huset oftare än objektiven, när utvecklingen går framåt följer bildstabiliseringen med i ett nytt köp av kamerahus ! nikon och canon har väl lagt det i objektiven för att tjäna mer pengar, fräckt kan tyckas !
Jag har inte känt på någon sony-DSLR, men om jag skulle tycka de var sköna skulle jag definitivt köpa dem !
Så känn absolut på sonys grejer och känns de bra så slå till på en A200 (eller A300 om du vill ha vridbar skärm och Live View)
Jag är ändå mkt nöjd med min D40, inget fel på den men jag skulle inte göra om köpet, nej. Lite OT: jag har dessutom en extern blixt (SB-600 för att fortsätta snacka titlar) vilket gör inomhusfotografering mkt enklare och roligare
Pentax K200D är väl annars en fin kamera men den väger en del, Samsung GX-10 är i princip samma kamera så känn på den också..
För att vara helt ärlig avråder jag från ett köp av Nikon D40/x/60 (och d80 för avsaknaden av bildstabilisator i huset). Även Canon har som sagt skippat stabilisering (ofta kallat IS, image stabilisator om du skulle se den förkortningen någon gång, på nikonspråk dock VR) vilket är ett minus
Känn på Sonys A200/A300, Pentax K200D och samsungs GX-10. för att krångla till det mer kan jag ju nämna olympus E-510. den har dock ett annat format på sina bilder, 4/3 eller fourthirds istället för 2/3 som de övriga väl har (pentax också? osäker) vilket gör att i fotoalbum blir bilderna inte 10x15cm utan 9x12 eller 12x16cm. är detta inget problem är oly E-510 en bra kamera, den har IS och autofokusmotor
Jag hänger en del på
http://www.minhembio.com :s forum för digitalkameror (under samma alias för övrigt) så kolla in där, mycket läsvärt för en nybörjare som du (och jag) där !
Lycka till i djungeln.. !