NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
Har en liten fundering gällande en v50 1,8F med 11000 mil, -06.

På senare tid har jag lagt märke till att de första fem minutrarna man kör med bilen så, om man trycker för hårt på gaspedalen rycker det först till med en liten födröjning, märks främst på höga växlar.

Alltså, jag kör normalt i kanske 60 km/h på femman och sedan trycker jag till på gasen; då (med lite fördröjning) rycker bilen innan den fortsätter gasa. Och det är bara precis när man börjar gasa som detta sker, helt normalt för övrigt. Och efter när motorn blivit hyfsat varm är det inte dessa tendenser.

Någon som har någon idé? Kör på bensin och har så gjort senaste tiden...
av flink
Att det är en fördröjning vid gaspådrag har jag också märkt... speciellt på 1,8l motorn, varför vet jag inte, men så har det varit på alla jag kört.
Att den sedan rycker till vet jag inte... svårt att säga när man inte riktigt vet hur den rycker. Men det låter onekligen som att den får för fet/tunn blandning ett ögonblick eller att det blir någon misständning. Om det då är mekaniskt eller elektriskt fel är ju en annan bra fråga.

Någon Volvo-kunnig mekare som vet hur hela systemet hänger ihop borde kunna svara... tyvärr är det svårt att hitta dessa personer som verkligen försöker lära sig hur saker och ting fungerar istället för att byta delar och hoppas att allt fungerar.
Skyller inte på att mekare är slöa, tror att mycket beror på att dom aldrig får en chans att sätta sig in i bilarna med all effektivitet och begränsade inlärningstider och budgetar som råder.
Systemen i dagens bilar utvecklas hela tiden så det kan vara svårt att lära sig allting också.
Dom få som försöker lär väl få kicken för att dom inte jobbar nog fort och byter tillräckligt med dyra delar som dom kan debitera kunden för. Lite syniskt, men nu drar jag alla under en och samma kam!

Sorry.. lite OT där mot slutet, men var bara tvungen att gnälla lite...
av Psyko
specos skrev:Har en liten fundering gällande en v50 1,8F med 11000 mil, -06.

På senare tid har jag lagt märke till att de första fem minutrarna man kör med bilen så, om man trycker för hårt på gaspedalen rycker det först till med en liten födröjning, märks främst på höga växlar.

Alltså, jag kör normalt i kanske 60 km/h på femman och sedan trycker jag till på gasen; då (med lite fördröjning) rycker bilen innan den fortsätter gasa. Och det är bara precis när man börjar gasa som detta sker, helt normalt för övrigt. Och efter när motorn blivit hyfsat varm är det inte dessa tendenser.

Någon som har någon idé? Kör på bensin och har så gjort senaste tiden...
Händer det alltid eller bara ihop med att du nyligen tankat bilen ?
Bilen vet inte att du har kört på bensin dom senaste gångerna, efter varje tankning
ställs parametrarna på ett mellanvärde och motorstysystemet måste då känna efter
vilket bränsle du har i tanken. Under tiden det tar för systemet att avgöra detta kan bilen bete sig
annorlunda.

En uppgradering av motorstyrsystemet är iinte fel om du inte gjort det
det senaste halvåret.
av specos
Det händer första minuterna efter start oavsett om jag tankat eller ej. Om man inte möter med gas väligt försiktigt så hoppar den till. Har ej uppdaterat någon programvara, antar att det kostar en rejäl slant.
av Psyko
specos skrev:Det händer första minuterna efter start oavsett om jag tankat eller ej. Om man inte möter med gas väligt försiktigt så hoppar den till. Har ej uppdaterat någon programvara, antar att det kostar en rejäl slant.
Bör ligga under en lusing.........

Skulle gissa på att det skulle lösa dina problem
av specos
Kan det vara stiften? Kan de påverkas av "kyla" (=kall motor) och bli bra när den är helt varm? Jag var ute och provkörde en runda nu och bilen blir bra, inga ryckningar, när den kommit upp i normal arbetstemperatur (inte innan, utan först när visaren står på klockan 12).

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]