Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Jag försöker fixa till min gamla S80, då jag vill sälja den... backspegel med automatisk avbländning är kass. Det är egentligen så att det finns två glas och någon slags olja emellan. Den oljan har ”runnit ut” till ca hälften på spegeln och det syns, typ där uppe blir det ljusare…
På Volvo vill de ha över 8000kr eftersom spegeln ha massor med andra funktioner…
Har fixat en begagnad spegel och det är massor med sladdar som går till den, otroligt…
Volvo har försökt att installera den ”nya”, men utan framgång. Till slut monterade de den gamla på igen…
Jag stör mig inte så mycket på detta när jag kör, men nu ska bilen säljas och det vare synd om allt annat är fixat och spegeln är fortfarande ”trasig”….
NÅGON SOM HAR RÅD ELLER TIPS?
FINNS DET EN CHANS ATT MÅNTERA DEN ”NYA” SPEGELN JAG KÖPT…?
av Psyko
GATUPLAN skrev:Jag försöker fixa till min gamla S80, då jag vill sälja den... backspegel med automatisk avbländning är kass. Det är egentligen så att det finns två glas och någon slags olja emellan. Den oljan har ”runnit ut” till ca hälften på spegeln och det syns, typ där uppe blir det ljusare…
På Volvo vill de ha över 8000kr eftersom spegeln ha massor med andra funktioner…
Har fixat en begagnad spegel och det är massor med sladdar som går till den, otroligt…
Volvo har försökt att installera den ”nya”, men utan framgång. Till slut monterade de den gamla på igen…
Jag stör mig inte så mycket på detta när jag kör, men nu ska bilen säljas och det vare synd om allt annat är fixat och spegeln är fortfarande ”trasig”….
NÅGON SOM HAR RÅD ELLER TIPS?
FINNS DET EN CHANS ATT MÅNTERA DEN ”NYA” SPEGELN JAG KÖPT…?

Nej, det går inte att montera en begagnad innerbackspegel pga kodning.
av Psyko
RoadKiller skrev:Helt säker?? Måste ju gå att byta om den går sönder. Kan ju inte skrota bilen om en backspegel går sönder.

Vad är det för kod i backspegeln?
Jag skrev att det inte går att montera en begagnad, en ny går ju självklart att
montera.
Psyko skrev:
RoadKiller skrev:Helt säker?? Måste ju gå att byta om den går sönder. Kan ju inte skrota bilen om en backspegel går sönder.

montera.
Okej, anledning?? :wink:
av Psyko
RoadKiller skrev:
Psyko skrev:

montera.
Okej, anledning?? :wink:
En begagnad är skriven till bilen den först monterades i, det går inte ändra på.
spegeln innehåller flytande kristaller det är dessa du ser.

o det går som sakt inte att montera in en begagnad (kallas för UEM)
det går heller inte att montera in en begagnad CEM, REM eller ECM. men allt annat går att köpa begagnat.

enda sättet att komma ndan billigare är att söka sig till en volvo verksta i en mindre stad
Tll: CarMan och Psyko
Tack för svaret, jag såg att ni växlade några meningar med varandra och jag var inte närvarande…
… annars ang. monteringen av begagnat var det ungefär vad de på verkstad sa till mig…
Jag skulle också vilja fråga dig lite annat.
Tror du att går att plocka löst bara själva glaset från den ”nya” och sedan sätta det i stället för det gamla trasiga. Så att min ursprungliga backspegel sitter kvar dock med det nya hela glaset.
Jag tror att man måste hålla på att lödda osv., men GÅR DET I HUVUDTAGET?
Lustigt också att många ”seriösa firmor” säljer begagnade sådana för ibland stora summor utan att förvarna köpare att det inte går att måntera på en annan bil…?
jag har inte plockat isär nån någongång så jag vet inte hurnsvårt lödjobb det kan vara. (bör ju vara lättare att köpa en begagnad med manuel avbländning & sen plocka ut själva glaset o limma på det ovan på din nuvarande) kanske inte så snggt ellre seriöst, men en billig lösning om man nu kn få bort ett glas utan att ha sönder det.

vist ser den ut som en backspegel men den innehåller mycke vikktig elektroning så det är inte så konstigt att den inte går att byta
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]