Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mojje
Hej Alla!

Tänkte att jag frågar hellre än chansar =) hellre än fråga för mycket än för lite. Jo det är så här, grannen ska byta damask på vänster sida på sin V70 och kom in och bad mig titta på det då jag bytt på min 850 för ett tag sen. Men det var tämligen olika!! =( Navmuttern är det den där lilla m8-m10 skruven bara? och sen såg det lite annorlunda ut vad som gällde spindelleder och knut tyckte jag mig. Vi Chansade på att åka in till Bibblan men just den Haynes boken var ju utlånad. Så jag undrar i min stilla förtvivlan =) om någon vänlig själ skulle kunna ge en kort och enkel redogörelse som jag kan ta med över till grannen och hjälpa honom få det gjort =)

Tack alla volvofans!!
mvh Mojje
Användarvisningsbild
av eccy243
Lossa den lilla navskruven (14mm skalle). Sen brukar jag dela fjäderbenet. Bort med dom två skruvarna som håller ihop fjäderbenet, sen viker du ut hela hjulspindeln och trycker ut drivknuten ur navet.
Användarvisningsbild
av volvo854
Mojje skrev:Hej Alla!

grannen ska byta damask på vänster sida på sin V70 och kom in och bad mig titta på det då jag bytt på min 850 för ett tag sen.
Ska byta på vänster sida på min 850 -94a, du kunde inte ge en liten beskrivning hur man ska göra :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
hmmm, är pettsons sida nere än? Annars har väl han en bra beskrivning.

Men med eccys inlägg* är det nästan klart. Spelar mindre roll om det är en mutter eller skruv som håller drivaxeln. Skruven lossar ju utan en massa stora verktyg och muskler... Sen kommer jag inte ihåg exakt när det byttes låsring i yttre knuten till en fjädrande längst ut på axeln. Ser du ingen låsring när du har torkat bort fettet intill axeln så är det bara att klippa till med en plastklubba så lossar den.

*Även om jag föredrar att lossa spindelleden i stället
av *pettson*
Sparkz skrev:hmmm, är pettsons sida nere än? Annars har väl han en bra beskrivning.

Men med eccys inlägg* är det nästan klart. Spelar mindre roll om det är en mutter eller skruv som håller drivaxeln. Skruven lossar ju utan en massa stora verktyg och muskler... Sen kommer jag inte ihåg exakt när det byttes låsring i yttre knuten till en fjädrande längst ut på axeln. Ser du ingen låsring när du har torkat bort fettet intill axeln så är det bara att klippa till med en plastklubba så lossar den.

*Även om jag föredrar att lossa spindelleden i stället
tyvärr är sidan nere ännu.. håller det på såhär så måste jag byta webbhotell.. Dom har inte överfört min domän ÄNNU! :cry:
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]