Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knasen
Jag jobbar också på Volvo, med att åtgärda bilar med anmärkningar och vi har aldrig skickat iväg bilar med anmärkning för att säljas ett annat land än det ursprunliga, men att det förekommer bilar skeppas mellan länder för säljas i ett annat land, det kan inte jag svara på, men bilar som lämnar fabriken är utan anmärkningar. Angående avd.bilar jovisst det finns att köpa, men även dom har varit fria från anmärkningar när dom lämnade fabriken, sedan att bilen används och körs, det är klart bilen slits då, men vad jag syftade på var bilar som skulle skrotas kan användas som avd.bilar på fabriksområdet, bilen har inget regnr, och dessutom så är bilarna strypta till bara köra 30 km/h.
av BG
Knasen skrev:Jag jobbar också på Volvo, med att åtgärda bilar med anmärkningar och vi har aldrig skickat iväg bilar med anmärkning för att säljas ett annat land än det ursprunliga, men att det förekommer bilar skeppas mellan länder för säljas i ett annat land, det kan inte jag svara på, men bilar som lämnar fabriken är utan anmärkningar. Angående avd.bilar jovisst det finns att köpa, men även dom har varit fria från anmärkningar när dom lämnade fabriken, sedan att bilen används och körs, det är klart bilen slits då, men vad jag syftade på var bilar som skulle skrotas kan användas som avd.bilar på fabriksområdet, bilen har inget regnr, och dessutom så är bilarna strypta till bara köra 30 km/h.
Häftigt Knasen, att du jobbar på Volvo. Då kan du väl svara på frågan var Volvo gjorde av sina Gudrun-bilar. Har inte läst eller hört ett dyft om detta till skillnad från VW och Audi som skickade bilar värda miljarder till skroten?
Som avslutning till det andra så tror jag många struntar i var bilen kommer ifrån bara man deklarerar dett ärligt och ger rabatter utifrån detta. En åtgärdad bil är okej, då minskar risken för framtida problem kanske på det som är vidgjort.
Kan du besvara Gudrunfrågan?

Trevlig helg/BG
Användarvisningsbild
av CarMan
Knasen skrev:Jag jobbar också på Volvo, med att åtgärda bilar med anmärkningar och vi har aldrig skickat iväg bilar med anmärkning för att säljas ett annat land än det ursprunliga, men att det förekommer bilar skeppas mellan länder för säljas i ett annat land, det kan inte jag svara på, men bilar som lämnar fabriken är utan anmärkningar. Angående avd.bilar jovisst det finns att köpa, men även dom har varit fria från anmärkningar när dom lämnade fabriken, sedan att bilen används och körs, det är klart bilen slits då, men vad jag syftade på var bilar som skulle skrotas kan användas som avd.bilar på fabriksområdet, bilen har inget regnr, och dessutom så är bilarna strypta till bara köra 30 km/h.
Ja det är en ganska hård pollysi att det inte får finnas nån anmärkning på bilarna.

Jag var nere på Nilsons o kolla när dom bygde om lite bilar & då berätta dom att dom nyligen fått väntat 2 veckor extra på en bil för att det var en skada på bakluckan. dom ville ha bilen direkt o sa att det inte gjorde nått om bakluckan var skadad, då dom ändå ska kasta den o bygga ambulans av bilen. Men det gick inte att göra ett undantag!
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har en fd. avd bil från Volvo. Man ser att det finns några små defekter i underarbetet innan lackering.

/Henrik
av Knasen
Häftigt Knasen, att du jobbar på Volvo. Då kan du väl svara på frågan var Volvo gjorde av sina Gudrun-bilar. Har inte läst eller hört ett dyft om detta till skillnad från VW och Audi som skickade bilar värda miljarder till skroten?
Som avslutning till det andra så tror jag många struntar i var bilen kommer ifrån bara man deklarerar dett ärligt och ger rabatter utifrån detta. En åtgärdad bil är okej, då minskar risken för framtida problem kanske på det som är vidgjort.
Kan du besvara Gudrunfrågan?

Trevlig helg/BG
Bilarna som ev skadad i stormen, har blivit åtgärdade och skickade motagare landet, dom bilarna som inte gick att reperara gick till skroten. Det är ganska tuffa bedömningar när det gäller karossen, att är skadan för stor så skrotas bilen i stället för att repas. Om man jämför med en "vanlig" plåtverkstad" som skulle laga en skada, så skulle bilen skrotas i fabriken, om bilen t.ex vis har blivit skadad i någon svetsfog eller en bärande detalj, A-stolpe B-stolpe osv. då bedöms bilen som skrot medans en plåtverkstad skulle räta ut stolpen eller fixa till svetsfogen, men en buckla i dörren, kan lätt fixas till genom helt enkelt byta dörren mot en ny. Det finns säkert många exempel.

Jag antar att samma förfarande gällde övriga bilmärken, att skrota bilar som går att åtgärda är dels slöseri med pengar + att kunden får vänta mycket längre på bilen.

Jag har en fd. avd bil från Volvo. Man ser att det finns några små defekter i underarbetet innan lackering
Jag antar att bilen har varit krockad, dessa avd.bilar som säljs är bilar körs på vanlig väg, med alla andra trafikanter
Användarvisningsbild
av Jensen
Ojojoj vad mycket rykten och påhitt som inte stämmer i detta inlägg.
Boeder:
Du skriver att du fått en bil offererad till ett pris på 392tkr och får köpa loss den för 339tkr, det motsvarar en rabatt på 13-14% på bilen.
Jobbar själv som säljare på Bilia i Stockholm, och kan säga att det finns inte en chans att du fått den rabatten vid en nybeställning.
Vissa större företag har i bästa fall 11-12% på bilen och upp till 15% på tillbehör, men det är stora företag som plockar ut rätt mkt bilar under ett år t.ex Ericsson.
Enda gången man kanske kommer ner så pass mycket i pris på en ny bil är dom gångerna som vi t.ex har börjat sälja 06 men har lite 05 kvar som man säljer till ett nettopris,men har svårt att tänka mig att du köpt såna bilar varje gång du bytt.

Rabatten som Volvoanställda har är på 10%

BG:
bilar som är avsedda för andra marknader får inte säljas som nya med kraftiga rabatter i Sverige.
Dom bilarna används utav VPS som tjänstebilar/hyrbilar och säljs sen som begagnade till dom flesta större ÅF.
Vet inte om ni minns den färjan som för ett par år sen sjönk till botten med ca 2-3000 bilar ombord utav olika märken (ca 400 XC90) dom bilarna togs tillbaka och fick varken säljas i USA eller någon annanstans.
Att bilar är märkta med Kinetic/Momentum/Summum är något som dom varit ett tag,det beror inte som sagt på att bilen var tänkt för en annan marknad.
Dom beteckningarna används på alla andra marknader , och från årsm 06 även på den svenska marknaden.
Användarvisningsbild
av henka35
Knasen

Bilen är inte krockad. Det syns en liten defekt i plåten vid förardörren. Defekten har sedan lackerats över och förmodligen har inte bilen blivit godkänd vi kontroll.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
vi vet ju inte om priset var kryddat, i sånna fall fins det ju alla möjligheter i värden att få bra rabatt.
av boeder
Hej
Senast redigerad av 1 boeder, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jensen
Enligt den prislistan som finns på sidan du länkar så är ju priserna beräknade på 10% rabatt mot vad ÅF brukar ta för bilarna.
Men sitt inte och spela Allan och försök att framstå som att du är en klippa på att pruta ,samt att du inte gör några dåliga bilaffärer.
Du kunde från början berättat att du jobbade där, samt att du har 10% rabatt och att ni ibland även har kampanjer på vissa utav bilarna, för utan kampanjerna så har du inte mer än 10%.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]