Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Järven
Sak till och byta kamrem + rullar på en 850 gle -93 i helgen.
Fick med en bricka som ska bytas när man monterar nya prylarna,
ska tydligen sitta vid/på den hydraliska spännaren om jag fattat rätt.
Vilken funktion fyller den ?
"utslagsbegränsingg" vid ev haveri på spännaren kanske ?

Fråga 2:
Stämmer det att man skruvar loss den hydraliska spännaren och pressar i hop med tex ett
skruvstycke sakta och låser med en 2mm borr till den är på plats och sedan rycker man borren ?
Eller är jag fel ute ?
av *pettson*
1: Brickan är som du säger en utslagsbegränsare. Den ser till att inte spännaren fjädrar ut varesej i starten (då kraften är som störst) eller vid ett haveri på spännaren. Med haveri menar jag inte att den stendör och all olja far ut utan att den helt enkelt blir för mjuk.

2: du har fattat helt rätt. Vill du inte använda borr kan du ta popnits skaft eller så passerar du biltema och köper verktyget för dom kronorna det kostar. Det är ett antal såna stickor i ett knippe.
Ska allt gå korrekt till ska man egentligen mäta kraften hos spännaren men det utför ingen idag eftersom den är så tydlig med när den är korrekt och när den är felaktig.
av Järven
Så då var remen bytt.
Lite trixigare än vad man är van vid pgt att det var trångt.
Hade gått lite fortare om jag vetat att det gick att byta rem utan att ta bort nedre remskivan så hade man sluppit
svära och gå bet på få loss muttern till den.
(går utmärkt att låta den sitta och sruva bort nedre täckplåt och lirka ut/in remen där i stället)
Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]

start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!