- ons 18 feb 2009, 15:31
halmstaden skrev:Känner man det minsta ansvar över sin bil och motor kollar man oljan. Men på exempelvis D5 185 så kommer väl ett meddelande upp om nivån är för låg? Inte hur mycket som ska fyllas på, men nog måste ett felmeddelande komma upp?Tydligen inte.....
CarMan skrev:VolvoB20 skrev:Nej det finns ingan varning alls ! (jag har provat)CarMan skrev:jag tycker att en olja lampa är en bra sak, men den har tyver tagits bort (försvan 06 tror jag)Men hallå, det finns väl en oljetrycksgivare också, det har det ju funnits sedan förra seklets början.
de motorer som saknar oljetrycks lampa har istället olje nyvågivare, så volvo ansera att kunde på så sett får en varning mycke tidigare.
Tyver kan inte detta system varna om den som byter olja glömer att fylla på (systemet märker att oljan byts o varnar inte för lågnivå, utan förväntarsig at du först ska fylla på)
Och om oljetrycket blir för lågt för att mekanikern glömt fylla på olja så ska väl motordatorn reagera på lågt oljetryck och tända hela instumentpanelen (även om man tagit bort själva oljetryckslampan) som en julgran och dessutom köra med bältesvarningssummer som bara den.
Det gör den ju redan för en sådan skitsak som att jag lägger jackan på stolen eller baksätet.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.