Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
halmstaden skrev:Känner man det minsta ansvar över sin bil och motor kollar man oljan. Men på exempelvis D5 185 så kommer väl ett meddelande upp om nivån är för låg? Inte hur mycket som ska fyllas på, men nog måste ett felmeddelande komma upp?
Tydligen inte.....
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:jag tycker att en olja lampa är en bra sak, men den har tyver tagits bort (försvan 06 tror jag)
de motorer som saknar oljetrycks lampa har istället olje nyvågivare, så volvo ansera att kunde på så sett får en varning mycke tidigare.

Tyver kan inte detta system varna om den som byter olja glömer att fylla på (systemet märker att oljan byts o varnar inte för lågnivå, utan förväntarsig at du först ska fylla på)
Men hallå, det finns väl en oljetrycksgivare också, det har det ju funnits sedan förra seklets början.

Och om oljetrycket blir för lågt för att mekanikern glömt fylla på olja så ska väl motordatorn reagera på lågt oljetryck och tända hela instumentpanelen (även om man tagit bort själva oljetryckslampan) som en julgran och dessutom köra med bältesvarningssummer som bara den.

Det gör den ju redan för en sådan skitsak som att jag lägger jackan på stolen eller baksätet.
Nej det finns ingan varning alls ! (jag har provat)
av Anders01
Amli skrev:
Anders01 skrev:När är 175hk på gång också...kanske dags att ändra rubriken i tråden?

http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev ... -l/100-km/
Det är inte D5. Det är den nya 2.4D.
Precis! Det var därför jag menade att man skulle ändra rubriken. Kanske till "2.4D 175 & D5 205" eller "Nya dieselmotorer 175hk/205hk" eller något annat. Men det överlåter jag till moderatorerna.
av Linqid
Anders01 skrev:
Amli skrev:
Anders01 skrev:När är 175hk på gång också...kanske dags att ändra rubriken i tråden?

http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev ... -l/100-km/
Det är inte D5. Det är den nya 2.4D.
Precis! Det var därför jag menade att man skulle ändra rubriken. Kanske till "2.4D 175 & D5 205" eller "Nya dieselmotorer 175hk/205hk" eller något annat. Men det överlåter jag till moderatorerna.
Agree.. Känns ju lite onödigt att skapa en ny tråd för att diskutera 2.4D när det är i princip samma motor i grunden.

Måste säga att jag är imponerad av Volvo att de lyckas skapa så pass avancerade motorkonstruktioner som faktiskt slåss i toppen för tillfället. Gissar på att deras budget på det området är en tiondels av BMW:s... :roll:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ändrar rubriken

/Kalle
av perhall
Ska bli grymt intressant och se första riktiga testet med nya motorn och se hur mycket bättre den är avseende buller, förbrukning etc. Det har ju hänt rätt många gånger de senaste åren att "helt nyutvecklade" motorer inte har imponerat så mycket... utan har förbättrats mycket mer på papperet än på riktigt...
av Amli
Ska nästan bli lika intressant att höra hur den låter då Volvo gjort en sådan stor sak om att låter så mycket härligare. Som en 6-cyl bensinare... :roll:
av xuh
Tråkigt bara att både motor och växellåda är o modern.
Titta bara på Tyskarna som volvo så gärna vill men inte säger vill konkurera med.
MB E200 Cdi är väll uppe i 400-420 Nm, Lika så BMW 320: 177hk 400Nm.
Ett annat problem är väll att växellådan varför har inte 205:an högre vrid? Jo Växellådan är bara konstruerad för 450Nm Viljet innebär har du en "Plusmotor" som kanske lämnar 5% mer vrid än vad fabriken uppger är du farligt nära den siffran.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
xuh skrev:Tråkigt bara att både motor och växellåda är o modern.
Titta bara på Tyskarna som volvo så gärna vill men inte säger vill konkurera med.
MB E200 Cdi är väll uppe i 400-420 Nm, Lika så BMW 320: 177hk 400Nm.
Ett annat problem är väll att växellådan varför har inte 205:an högre vrid? Jo Växellådan är bara konstruerad för 450Nm Viljet innebär har du en "Plusmotor" som kanske lämnar 5% mer vrid än vad fabriken uppger är du farligt nära den siffran.
Men vänta lite här nu. Är en motor mer modern för att den har bättre vrid?! :roll: Det spelar givetvis ingen roll över hur stort register man har vridet heller? Bara att ha så hög siffra som möjligt? :roll:

2,4D 175/D5 205 är två toppmoderna EURO5-motorer!
Användarvisningsbild
av Guligan
Fortfarande ingen som har "praktiska" erfarenheter av nya motorn/motorerna?
Ursäkta DRIVe osv men detta motorsläpp lär väl vara ännu ett avgörande steg för Volvo PV:s framtid...
Användarvisningsbild
av Funk
Guligan skrev:Fortfarande ingen som har "praktiska" erfarenheter av nya motorn/motorerna?
Ursäkta DRIVe osv men detta motorsläpp lär väl vara ännu ett avgörande steg för Volvo PV:s framtid...
Inga motorer lär vara släppta till kund ännu...

/Thomas
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 32
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]