- tis 24 feb 2009, 07:54
#264004
Hejsan alla.
Jag är ny här.
Jag har ett bekymmer (som många andra också verkar ha).
För ett tag sedan tändes 'lambdalampan' och eftersom jag inte har något garage så lämnade jag in bilen på verkstad.
Lambdasonden byttes men det var även ett läckage i en grenrörspackning.
Efter ett par dagar så började bilen gå hackigt och ryckigt och luktade skumt från avgaserna.
In på samma verkstad, nu bytte han luftmassemätaren. Bilen gick okej återigen ett par dagar innan samma fel återkom.
Jag misstänker att det är lambdasonden (nån piratgrej som meckaren satte i) som inte fungerar som den ska.
Motorlampan lyser inte men bilen går riktigt illa och luktar mystiskt som sagt var.
Jag har inga felkoder vare sig för tändning eller insprutning.
Jag har bara några frågor som någon vänlig själ kanske vet svaret på:
* Om man kopplar ur lambdasonden (den ensamma svarta kabeln) så borde väl lampan för motorfel tändas ? (det gör den inte)
* Om jag mäter på lambdasonden så varierar värdet upp och ned så det ser ju okej ut, fast ibland går den ner på negativ spänning (dvs det blinkar till ett minus då och då på min digitala Fluke). Det är svårt att se exakt hur den varierar på en digital multimeter.
* Värmningen till sonden verkar okej, har +14v kontakten och ca 3,5 Ohm i sonden.
Meckan har 'inte tid' just nu och jag behöver bilen.
Bilen:
245 GL -93
B230FD
Bosch LH 2.4
EZ-116K tändning
mvh
/Håkan
Jag är ny här.
Jag har ett bekymmer (som många andra också verkar ha).
För ett tag sedan tändes 'lambdalampan' och eftersom jag inte har något garage så lämnade jag in bilen på verkstad.
Lambdasonden byttes men det var även ett läckage i en grenrörspackning.
Efter ett par dagar så började bilen gå hackigt och ryckigt och luktade skumt från avgaserna.
In på samma verkstad, nu bytte han luftmassemätaren. Bilen gick okej återigen ett par dagar innan samma fel återkom.
Jag misstänker att det är lambdasonden (nån piratgrej som meckaren satte i) som inte fungerar som den ska.
Motorlampan lyser inte men bilen går riktigt illa och luktar mystiskt som sagt var.
Jag har inga felkoder vare sig för tändning eller insprutning.
Jag har bara några frågor som någon vänlig själ kanske vet svaret på:
* Om man kopplar ur lambdasonden (den ensamma svarta kabeln) så borde väl lampan för motorfel tändas ? (det gör den inte)
* Om jag mäter på lambdasonden så varierar värdet upp och ned så det ser ju okej ut, fast ibland går den ner på negativ spänning (dvs det blinkar till ett minus då och då på min digitala Fluke). Det är svårt att se exakt hur den varierar på en digital multimeter.
* Värmningen till sonden verkar okej, har +14v kontakten och ca 3,5 Ohm i sonden.
Meckan har 'inte tid' just nu och jag behöver bilen.
Bilen:
245 GL -93
B230FD
Bosch LH 2.4
EZ-116K tändning
mvh
/Håkan