Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hakan975
Hejsan alla.
Jag är ny här.
Jag har ett bekymmer (som många andra också verkar ha).
För ett tag sedan tändes 'lambdalampan' och eftersom jag inte har något garage så lämnade jag in bilen på verkstad.
Lambdasonden byttes men det var även ett läckage i en grenrörspackning.
Efter ett par dagar så började bilen gå hackigt och ryckigt och luktade skumt från avgaserna.
In på samma verkstad, nu bytte han luftmassemätaren. Bilen gick okej återigen ett par dagar innan samma fel återkom.
Jag misstänker att det är lambdasonden (nån piratgrej som meckaren satte i) som inte fungerar som den ska.
Motorlampan lyser inte men bilen går riktigt illa och luktar mystiskt som sagt var.
Jag har inga felkoder vare sig för tändning eller insprutning.
Jag har bara några frågor som någon vänlig själ kanske vet svaret på:
* Om man kopplar ur lambdasonden (den ensamma svarta kabeln) så borde väl lampan för motorfel tändas ? (det gör den inte)
* Om jag mäter på lambdasonden så varierar värdet upp och ned så det ser ju okej ut, fast ibland går den ner på negativ spänning (dvs det blinkar till ett minus då och då på min digitala Fluke). Det är svårt att se exakt hur den varierar på en digital multimeter.
* Värmningen till sonden verkar okej, har +14v kontakten och ca 3,5 Ohm i sonden.

Meckan har 'inte tid' just nu och jag behöver bilen.

Bilen:
245 GL -93
B230FD
Bosch LH 2.4
EZ-116K tändning

mvh
/Håkan
Användarvisningsbild
av Sparkz
Läckage i grenrörspackning släpper in luft som lurar sonden. Sånt fixar man innan man börjar byta dyra delar.
av Hakan975
Ja, grenrörspackningen är bytt och läckaget är åtgärdat.
Jag har mätt lite mer nu (med min- och maxfunktionen på multimetern) och maxvärde är strax under 0,9v och minvärde -0,02v så det verkar okej.
Ska inte lampan för motorstyrningen tändas om man kopplar bort lambdasonden ?
Jag tänkte att det kanske är styrboxen som inte fungerar som den ska.

Bilen svarar piggt och bra på gaspådrag men när man håller konstant varvtal så går den otroligt ojämnt både på tomgång men även vid körning.
av Hakan975
Har hittat felet tror jag. En av pulsairventilerna har gått sönder och släppt upp avgaser i gummislangen som har spruckit. Jag antar att den tjuvar luft ner i grenröret och stör lambdasondens mätning.
Kan det stämma ?

Tyvärr så byttes pulsairventilen mot något som kallas 'backventil' på årsmodell 1993. Den ventilen kostar 1200:- istället för 400:- för en pulsair, misstänker att funktionen är exakt densamma dock.

Hur som helst så har jag beställ ny slang och en ny backventil.

Sen en annan sak: Om man kopplar bort lambdasonden ska motorfellampan tändas och det gör den på min bil också man måste bara köra i några minuter :oops:
gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]