Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse81
Egentligen borde risken för haveri på vattenpumpen vara störst i början och i slutet av dess livslängd.
Frågan är då, vad är livslängden?
Användarvisningsbild
av emwtur
Lasse81 skrev:Egentligen borde risken för haveri på vattenpumpen vara störst i början och i slutet av dess livslängd.
Frågan är då, vad är livslängden?
Speciellt i slutet :-)

förstår vad du menar - jobbar en del med MTBF ( mean time between failure).
fabrikations och materialfel kommer direkt, håller pumpen 100 mil så håller den antagligen 20000 också.

frågan är egentligen vad BERÄKNAD livslängd är !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Nexus
antaglingen är bara för skrivbordsnissar som inte har jobbat praktiskt och sett/ känt på havererade pumpar. :wink: Vissa håller 20000 mil andra börjar läcka redan efter 6000 mil . Haverier vid 12000 har man ju varit med om.
av *pettson*
Okej.. efter lite väntan då. Carman har ju förklarat i en annan tråd att han inte tänker ta fram villkoren från volvo.
Så jag tog mej friheten att maila dom. Jag klistrar in det i sin helhet så ingen kan missuppfatta vad jag eller volvo skrivit.
Notera vad som betecknas *Garanti* och vad som betecknas *goodwill*. Det finns inget så enkelt som att volvo står för fiolerna för att sakerna är bytta där. Det är exakt samma villkor egentligen som alla andra har då varje skada är en *bedömningsfråga* som dessutom är lokal.

Mitt mail:
Created: 21 February 2009
--------------------------------------------------------------------------------
PROSPECT INFORMATION

Skriv din fråga eller synpunkt nedan:: Hej! Thommy heter jag, det är såhär att jag deltar i en diskussion om garantier osv.
Jag har då tre hypotetiska frågor, det är alltså inget som hänt mej eller nåt sånt.

1 Din bil är stadig kund hos den lokala volvoverkstaden, bilen har full historik på volvo. Du lämnar bilen dit för endast kamremsbyte, med andra ord, inget annat byts än just kamrem. Och nåt händer efter säg 500 mil, en löprulle stannar och kamremmen går av. Hur ser garantierna ut? Alltså vad är villkoren för att få hela skadan åtgärdad kostnadsfritt?

2 Din bil är aldrig servad på just en volvoverkstad men är nu lämnad dit för ett kamremsbyte, man byter endast kamrem och nåt händer precis som i fråga 1: remmen går av för att en rulle stannar och: hur ser garantierna ut då, ifall det nu skiljer?

3 Oavsett om bilen är välkänd kund eller inte och bilen däremot fått bytt komplett kamremssats inkl löprulle spännrulle och till o med vattenpump. Allt som är i remmens löpväg är nytt.
Nåt oturligt händer och remmen går av efter dom här 500 milen. Hur ser garantierna ut då?
Det vore önskvärt att få svar på dessa frågor så utförligt som möjligt.
MVH/Thommy

Hej Thommy,

Svaret enligt nedan..
Tack för ditt mail.
Volvo lämnar 2 års nybilsgaranti på våra bilar som täcker material och tillverkningsfel.
Allt som händer efter det är en bedömningsfråga från Volvohandlarens sida, man får göra en bedömning av vad som har hänt och varför. T.ex. vid ett kamremsbyte har du 1 års reservdelsgaranti på delen du köpt, allt annat faller under goodwill och återigen en bedömningsfråga.

Mer utförliga svar än detta kan du ej få härifrån, skulle något av det du beskriver inträffa ber vi dig ta en dialog med kundrelationsansvarig på verkstaden.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Rickard Ljungberg
Kundsupport

Volvo Car Nordic
Dept. 12510/AK 1A
SE40531 Gothenburg
Sweden
Användarvisningsbild
av Claes74
då måset det ju vara bättre att byta hos mekonomen, de har ju 3 års garanti på delar :-)-)
Om det nu gäller kamremmar?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. De där garantierna var ju inte mycket att hänga i granen.
Det enda de garanterar är ju att de ersätter just kamremmen som troligtvis är den minsta kostnaden om något av detta skulle inträffa.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Okej. De där garantierna var ju inte mycket att hänga i granen.
Det enda de garanterar är ju att de ersätter just kamremmen som troligtvis är den minsta kostnaden om något av detta skulle inträffa.
du får även följdskadorna lagade.
Användarvisningsbild
av Claes74
CarMan skrev:

om skadan skedde inom garantiperioden ja, alltså 1 år. inte 12500 mil eller 8 år som intervallerna är på min tex.

Då mekonomen ger 3 år på delar så borde det ju rimligtvis vara bättre garantier där än hos Volvo.
Användarvisningsbild
av emwtur
Volvo Car Nordic skrev: T.ex. vid ett kamremsbyte har du 1 års reservdelsgaranti på delen du köpt, allt annat faller under goodwill och återigen en bedömningsfråga.
JAG läser det som att man är garanterad en ny kamrem om den brakar inom ett år, om däremot kamremmen går sönder för att vattenpumpen skär ihop, så är man inte ens garanterad en ny kamrem,
Vad gäller goodwill så antar jag att det bästa man kan göra är att be Sverker Olofsson lämna in bilen åt en...
/emwtur
av *pettson*
CarMan skrev:
Det står klart och tydligt att det är GOODWILL att ersätta andra skador och att varje verkstad ska kontaktas och bestämma i ärendet själva. Med andra ord är det inte alls säkert att skadorna ersätts.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]