- mån 23 feb 2009, 16:58
Okej.. efter lite väntan då. Carman har ju förklarat i en annan tråd att han inte tänker ta fram villkoren från volvo.
Så jag tog mej friheten att maila dom. Jag klistrar in det i sin helhet så ingen kan missuppfatta vad jag eller volvo skrivit.
Notera vad som betecknas *Garanti* och vad som betecknas *goodwill*. Det finns inget så enkelt som att volvo står för fiolerna för att sakerna är bytta där. Det är exakt samma villkor egentligen som alla andra har då varje skada är en *bedömningsfråga* som dessutom är lokal.
Mitt mail:
Created: 21 February 2009
--------------------------------------------------------------------------------
PROSPECT INFORMATION
Skriv din fråga eller synpunkt nedan:: Hej! Thommy heter jag, det är såhär att jag deltar i en diskussion om garantier osv.
Jag har då tre hypotetiska frågor, det är alltså inget som hänt mej eller nåt sånt.
1 Din bil är stadig kund hos den lokala volvoverkstaden, bilen har full historik på volvo. Du lämnar bilen dit för endast kamremsbyte, med andra ord, inget annat byts än just kamrem. Och nåt händer efter säg 500 mil, en löprulle stannar och kamremmen går av. Hur ser garantierna ut? Alltså vad är villkoren för att få hela skadan åtgärdad kostnadsfritt?
2 Din bil är aldrig servad på just en volvoverkstad men är nu lämnad dit för ett kamremsbyte, man byter endast kamrem och nåt händer precis som i fråga 1: remmen går av för att en rulle stannar och: hur ser garantierna ut då, ifall det nu skiljer?
3 Oavsett om bilen är välkänd kund eller inte och bilen däremot fått bytt komplett kamremssats inkl löprulle spännrulle och till o med vattenpump. Allt som är i remmens löpväg är nytt.
Nåt oturligt händer och remmen går av efter dom här 500 milen. Hur ser garantierna ut då?
Det vore önskvärt att få svar på dessa frågor så utförligt som möjligt.
MVH/Thommy
Hej Thommy,
Svaret enligt nedan..
Tack för ditt mail.
Volvo lämnar 2 års nybilsgaranti på våra bilar som täcker material och tillverkningsfel.
Allt som händer efter det är en bedömningsfråga från Volvohandlarens sida, man får göra en bedömning av vad som har hänt och varför. T.ex. vid ett kamremsbyte har du 1 års reservdelsgaranti på delen du köpt, allt annat faller under goodwill och återigen en bedömningsfråga.
Mer utförliga svar än detta kan du ej få härifrån, skulle något av det du beskriver inträffa ber vi dig ta en dialog med kundrelationsansvarig på verkstaden.
Med vänliga hälsningar/Best Regards
Rickard Ljungberg
Kundsupport
Volvo Car Nordic
Dept. 12510/AK 1A
SE40531 Gothenburg
Sweden