Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Degen
Hej hej!
Jag håller på att göra iordning min 245a med en B23A!
Till problemet, ska besiktiga den snart så måste få ordning på alla skitfel...
Motorn skjuter vid GASSLÄPP spelar ingen roll ifall det är högt varv man släpper gasen på eller lågt.
Har bytt alla tändkablar,tändstift, fördelare, rotor, brytare och ställt in tändningen med stroboskop, ingen av detta hjälpte.
Måste tillägga att motorn går som en klocka i alla andra fall och startar hur lätt som helst.

Fälg-frågan =)
Har inga fälgar till volvon.. Men har 15" och 17" till merca.
5x112 är ju bultcirkeln på mercedes och volvo har 5x108, hur ska jag lyckas få på dem på ett billigt och bra sätt?
Finns adapter att köpa ja men de verkar kosta flera tusen.
Man kan ju kapa bort nuvarande bult och svetsa nya.. men det känns väldigt krångligt!
Kanske går att göra om spacerplattor? =)
(Ja jag vet att volvofälgar är billiga men vill ha de jag redan har :D )
Alla förslag välkomna!

//Degen
Användarvisningsbild
av Claes74
har du kollat membran och oljenivå i förgasaren?

Din ide med att svetsa dit nya bultar verkar vara en rent livsfarlig ide :shock:

vet inte om det finns adapterplattor men ta och provmontera, det skiljer ju bara 4 mm och har du tur så kanske det bara är större navhål
och dessa finns det ringar till att fylla ut har jag för mig.
vad har du för offset på mb fälgarna?

edit: glöm mitt fälgsvammel,jag fick för mig att navhålets diameter var inräknat i bultcirkelmåttet men så är ju inte fallet :oops:
för att få mb fälgar att passa så behöver du förmodligen ha dit ett nav med den bultcirkeln.
låter ju mycket krångligare än att hitta ett par andra fälgar eftersom mog veterligen så har inte Volvo tillverkat et nav med 5/112

Claes
av anp
Mercafälgar passar inte på volvons nav.
Är motorn rätt nollad? Står den fel där så stämmer inte brytartider med kamtider mm.
Ett litet hål i förgasarmembranet kan ge konstiga effekter också. Oftast okörbar motor, men murphys vägar är outgrundliga...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du skriver inget om årsmodell, men jag antar att det är pulsair på den?
Sitter det en ventil på slangen med en liten vakuumslang till insuget? Den ska stänga när du släpper gasen (=högt undertryck i insuget.) Prova att plugga pulsairen och gasa.
av FastFWD
Om eftertändning är problemet, är nog pulsair systemet redan blockad av sot/skit (om du har det)
Pulsair ger en liten mängd ren luft in på avgassidan av toppen rakt före grenrøret som ska antänna oförbranda bränslerester (temp är över tändtemperatur där) för att sänka kolvätegaser och koloxid värder.

Om røren är tät, (har upplevd det sjalv...) får du inte denna "extra" luftmängd/förbränning och det kan uppstå eftertändning länger ut i avgassystemet.

Har du pulsair, koppla bort røret från toppen (4 bultar + rørets fästbult i själva toppen), och kolla om du kan blåsa luft från luftiltersidan och inn mot toppen (det ska gå ann att blåsa med munnen direkt på röret före backventilen där slangen är kopplad på - ska inte vara motstånd..)

FastFWD
av Degen
245 -1984 b23A..
Har kollat lite på bilen igen nu..
Testat att spraya startgas överallt runt förgasare och insug, allt verkar helt ok!
Gjorde som Sparkz sa och pluggade röret, de fungerade!
Så då testade jag att byta ventilen till en ifrån en annan bil... men den sköt lika friskt med den.
Så kan de vara lönt att leta efter en till ventil att pröva eller går det igenom SBP?
Tack för alla svar hittills!! :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du behöver inte ha en fungerande pulsair på bilprovningen, men det hjälper till att få ner CO-halten. CO ska justeras till 2% med pluggad pulsair, när man sen öppnar den igen brukar det ramla ner till under 1%. Gränsvärde är ju 3,5%, men med lite sliten nål osv kan det vandra lite.
Prova att ta loss ventilen, men låt vakuumslangen sitta kvar. Blås i den och gasa till, den ska stänga när du släpper gasen.
av Degen
Skitbra :D
Ska prova det så fort jag ska till verkstaden igen då!
Går och undrar på en till sak som kanske inte går igenom besiktningen.. körde ganska (eller ja väldigt) hårt med bilen för ett par år sen på en grusväg och så helt plötsligt så hör jag en smäll i hjulhuset bak.. går ut och tittar och så finner jag två saker i diket som ramlat av bilen. Vet ej vad de heter men de ska iaf fungera som stopp-klackar till fjädringen så den inte slår i bott tror jag =) Frågan är ifall jag måste ha dem monterade på besiktningen eller om de förbi ser det :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Genomslagsgummi. Det ska nog kollas på besiktningen, men ibland har det gått igenom ändå.

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.

om V50 och C30 har samma backspegelkåpor s&a[…]