Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boeder
NCR skrev:
boeder skrev:Ok. Vad tror du varför "folk" är så skeptiska mot 2.5T maskinen? Jag tror att det har med tidigare modeller som Högtrycksvarianter att göra? Vad tror du? Många pratar om utrustning hit & dit med mugghållare osv. Jag förstår inte varför de inte kollar på lätt trycks turbon då det oftast är tillräckligt med utrustning och ½ skinn eller hel skinn och inte textil/vinyl etc. Är det bara jag som gillar lätt trycks turbon? Den nya bilen är en 2.5T med nästan all utrustning som jag har råd med, inget skinn då jag inte vill ha det. Men tog en Kintec och byggde vidare på den för ville inte ha nedlackat underrede.
För att folk inte skiter pengar som du verkar göra?
Det hade varit trevligt men jag tror att du är lite ute på fel spår. Snacka om att skita pengar då man diskuterar att bygga om & eller in färdator/ mugg hållare/ farthållare, rti osv. för tusentalts kronor.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag är inte heller imponerad av 2.4T/2.5T, även fast jag äger en :roll:

Den var knappt piggare än min gamla 850 GLT ifrån 92. Måste upp i farter långt över tillåtet för att 2.4Tn skall kännas piggare.

Dock efter triming med en PPC-dosa från BSR så fick bilen en helt annan karaktär. Ä rju jättemumsig att köra, växla behöver man knapp göra då det blev en himla skillnad på vridmomentet och dess kurva.

Så 2.4/2.5T med PPC trimning, det är nått jag numera rekommenderar fär vardagskörning, skall spinna, race vid rödljus, ja då får man allt köpa sig en T5:a och toktrimma.. eller se sig om efter nån annat fabrikat.

/L
av NCR
boeder skrev: Det hade varit trevligt men jag tror att du är lite ute på fel spår. Snacka om att skita pengar då man diskuterar att bygga om & eller in färdator/ mugg hållare/ farthållare, rti osv. för tusentalts kronor.
Personligen tycker jag det är en ganska stor prismässig skillnad att montera in en 175:- mugghållare eller en 4000:- farthållare mot att välja en ny 2.5T framför en 140hk.

Dessutom att du säger att du "brukar byta bil en gång per år" tyder inte på nån direkt brist på pengar heller i mina ögon så att "du inte förstår" varför inte alla köper en 2.5T säger mycket om din ekonomiska verklighet i jämförelse med många andras här.
Användarvisningsbild
av Brainy
NCR skrev:
boeder skrev: Det hade varit trevligt men jag tror att du är lite ute på fel spår. Snacka om att skita pengar då man diskuterar att bygga om & eller in färdator/ mugg hållare/ farthållare, rti osv. för tusentalts kronor.
Personligen tycker jag det är en ganska stor prismässig skillnad att montera in en 175:- mugghållare eller en 4000:- farthållare mot att välja en ny 2.5T framför en 140hk.

Dessutom att du säger att du "brukar byta bil en gång per år" tyder inte på nån direkt brist på pengar heller i mina ögon så att "du inte förstår" varför inte alla köper en 2.5T säger mycket om din ekonomiska verklighet i jämförelse med många andras här.
Börjar den svenska avundsjukan lysa igenom månne?

Mina erfarenheter är att många som väljer 170hk ångrar att de inte köpte en 2.5T när de ändå handlade. Köper man en bil i den här prisklassen så känns inte skillnaden allt för stor, speciellt inte som man får tillbaka en stor del av mellanskillnaden för 170hk -> 2.5T när man sedan säljer iväg bilen.

Sen ska jag villigt erkänna att jag själv är spekulant på en 2.4 170hk för tillfället då jag tycker den duger alldeles utmärkt för mina behov. Farsgubben däremot har ångrat sitt köp sedan han köpte en sådan i princip.

/Anders
av boeder
Brainded skrev:
NCR skrev:

Börjar den svenska avundsjukan lysa igenom månne?

Mina erfarenheter är att många som väljer 170hk ångrar att de inte köpte en 2.5T när de ändå handlade. Köper man en bil i den här prisklassen så känns inte skillnaden allt för stor, speciellt inte som man får tillbaka en stor del av mellanskillnaden för 170hk -> 2.5T när man sedan säljer iväg bilen.

Sen ska jag villigt erkänna att jag själv är spekulant på en 2.4 170hk för tillfället då jag tycker den duger alldeles utmärkt för mina behov. Farsgubben däremot har ångrat sitt köp sedan han köpte en sådan i princip.

/Anders
Underbart att någon resonerar som mig, gubbarna på jobbet gjorde samma misstag och gick och köpte 170 hk, ångrar sig i efterhand då det inte skiljer sig så värst mycket pengar mellan dem viss skillnaden att köra dem är det ju. Men vi är ju alla olika och har olika syn på saker och ting som du nöjer dig med en 170 hk så är det ok. Jag har inte mer pengar än de flesta här utan jag har dragit in på annat som t ex. ut på krogen varje vecka det kallar ekonomiska verklighet lägg de 500-700 kr mer i månaden på bil istället för öl. Skulle i alla fall inte köpa någon additon och försöka utrusta den i efterhand till något som jag egentligen vill ha bara för att det oftast är så att det kvinnliga könet hemma säger sitt och mannen snällt gör som hon säger och som många säger "Regeringen". (Jag själv har 2 barn + sambo hemma). Köper du inte 2.5T kan man egentligen köpa 140 hk ingen större skillnad!!!!!
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Om min plånbok räckt när jag köpte min V70 nu hade jag valt en 2.5T......
av anderc
Samma här...
boeder
vad skulle din bil kosta? 339tkr lr hur var det.
av NCR
Brainded skrev: Börjar den svenska avundsjukan lysa igenom månne?
Inte då.

Jag är nöjd med mitt inköp, sen att andra tycker att min bil och dess hästkrafter är mindre bra borde väl få stå för dem, så det är dumt att låta sig provoceras, det har du rätt i.
av nevyn
Jensen skrev:0,84-0,89 I bensinförbrukning, då ligger du på landsväg ochkör för att få den förbrukningen.
Kör du den motorn och kommer ner till det i blandad körning så kör du isådanafall som en kärring.
Kör min T5:a på 0,9-0,95 blandat, varför skulle han inte kunna köra sin på det? Ingen av oss lär ju köra efter någon fast formel 60%landsväg 40% stadskörning direkt.

Varför skulle man köra som en kärring bara för det? :D

Sen vill jag bara tillägga att hade jag köpt bil idag så hade jag köpt en 2,4t/2,5t med automat istället för en manuell T5:a som jag har nu.
av NCR
boeder skrev:[ Jag har inte mer pengar än de flesta här utan jag har dragit in på annat som t ex. ut på krogen varje vecka det kallar ekonomiska verklighet lägg de 500-700 kr mer i månaden på bil istället för öl.
Jag slutade att gå på krogen varje vecka ungefär när jag var 25. Ber om ursäkt för att jag trodde du hade det ekonomiskt bra ställt. Om jag tolkar ditt inlägg rätt så innebär alltså detta att du tar en förlust på runt 100.000:- varje år i värdeminskning osv. Sedan om det räcker att dra in på saker för 700:- i mån innebär det ju också att du finansierar via Volvofinans eller nåt annat kreditinstitut och det tyder ju inte på att du är rik utan nåt helt annat.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Japp, prick på. Röd, R-design, svart gr[…]

Jag lyckades aldrig lösa problemet och bilen […]

Restaurering av ratt

Köper du samma ratt är det bara att byta[…]

Det var Bilbolaget som sa att man måste kopp[…]