Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sjoling
Hejsan!

Är det normalt att bromen är seg när man trycker ner den? Trycker jag den i bott så stannar den där så det är inte fel på cylindern eller så. Men jag tycker att den är seg att trycka ner innan den bettar på bromsarna. Nu har jag aldrig kört 855 innan så jag kanske bara är ovan?
av *pettson*
sjoling skrev:Hejsan!

Är det normalt att bromen är seg när man trycker ner den? Trycker jag den i bott så stannar den där så det är inte fel på cylindern eller så. Men jag tycker att den är seg att trycka ner innan den bettar på bromsarna. Nu har jag aldrig kört 855 innan så jag kanske bara är ovan?
Seg? Den ska inte vara seg? Och trampar du den i bott ska den INTE stanna där mera än det jag ANTAR att du menar (du menar att den inte sjunker).
Men det är väl dags att rengöra och smörja upp belägg/ok samt att du möjligen kan ha dålig servoverkan?
Användarvisningsbild
av emwtur
sjoling skrev:Hejsan!
Är det normalt att bromen är seg när man trycker ner den?
njae - det skall den väl inte vara - dock tycker jag själv att min 850 är "segare" än min 940
Jag får ibland intrycket att det sitter någon gummibälg som man måste trycka luften ur när man trampar på pedalen.
sjoling skrev:Trycker jag den i bott så stannar den där så det är inte fel på cylindern eller så.
du menar att pedalen inte sjunker antar jag ?
du kan ju enkelt kolla servon;
motorn avstängd, trampa 10 ggr på bromsen.
håll tryck på bromsen och starta motorn,
pedalen skall nu sjunka ett par cm om servon funkar ok .

jag antar att du får gå igenom bromsarna som Pettson säger.

/emwtur
av sssljo
När uppkom problemet? Kan du ha fått in luft i systemet? Eller nästa fråga, när bytes bromsvätskan sist? Skall ju bytas ibland.
Användarvisningsbild
av sjoling
Ja precis. jag menar att pedalen inte sjukner när jag har den nedtryckt. Vet inte vad tidigare ägare har gjort eller hur ofta oljan är bytt. Men jag ska testa att pumpa upp bromsen med motorn av och testa hur den beter sig när jag startar bilen. Att smörja oken är väl ingen dum idé heller, tack för tipsen gubbar!
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?