Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maddew
Har 740 Gl 88 årsmodell. Mitt problem starade för ett tag sen. Bilen ryckte vid körning och speciellt vid fuktigt väder. När den var ljummen (ex kört till affärn å stannat i en halvtimme) så startade den inte. Precis när man givit upp hoppet och ringt på hjälp så startade den.

Bytte spole + tändkablar och bilen var sitt forna jag igen några månader innan det börja igen. Först med rycken och sen efter nån mån. med allt värre ryck, vägrade bilen till sist att starta överhuvud taget.

Bytte spole + kablar igen gick nån mån sen började bilen rycka och så mycket att jag trodde den skulle stanna med rycket, typ tvärnit. Och denna gång fick den en ny olat för sig, den svarade inte på gas. Inte så roligt på motorvägen när motor gick och hastighet sjönk. Detta sistnämnda fel uppkom ca 5 min efter start (kallt ute -10graderC).Gubben borta, och ringde därför till verkstan. De bytte alla Biltema grejor och det fick de väll göra ( tror på gudskelov, och kanske kunde det va så enkelt :lol: ) De bytte tändstift, kablar, spole, lock och rotor. sen provkörde de och upptäckte rycket igen. Dock svagt denna gång, men det är så det börjar, rycker svagt först sen blir det värre och värre. På verkstan ville de vänta med att byta fler grejer till felet blev så markant igen att de kunde mäta vart det uppstod, ville inte byta ut grejer i onödan för de menade att det kunde vara så många olika felorsaker.

VA TROR NI EXPERTER??? Jag kan verkligen inget mer än ratta bilen, men verkar det inte som om det är nått som typ sliterut tändgrejerna eftersom bilen funkar när man byter tändkablar men fel återuppstår. (Kan tillägga jag har ingen bil där man får felkoder) /maddew :D :D

FIXAD-juli aug-09

Tackar för alla inlägg!
Nu är bilen fixad,(peppar, peppar... :) )hallgivaren byttes och sedan dess har vi inte haft några problem. Bränsleförbrukning sjönk till 0.8l/min vid landsväg å 0.9l/mil vid blandad. Inte dåligt för gamla bettan. Den var uppe i över litern /mil före bytet. Inga startproblem eler ryckningar heller, sedan bytet av hallgivaren.
/ maddew
Senast redigerad av 1 maddew, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Grefven
maddew skrev:Har 740 Gl 88 årsmodell. Mitt problem starade för ett tag sen. Bilen ryckte vid körning och speciellt vid fuktigt väder. När den var ljummen (ex kört till affärn å stannat i en halvtimme) så startade den inte. Precis när man givit upp hoppet och ringt på hjälp så startade den.

Bytte spole + tändkablar och bilen var sitt forna jag igen några månader innan det börja igen. Först med rycken och sen efter nån mån. med allt värre ryck, vägrade bilen till sist att starta överhuvud taget.

Bytte spole + kablar igen gick nån mån sen började bilen rycka och så mycket att jag trodde den skulle stanna med rycket, typ tvärnit. Och denna gång fick den en ny olat för sig, den svarade inte på gas. Inte så roligt på motorvägen när motor gick och hastighet sjönk. Detta sistnämnda fel uppkom ca 5 min efter start (kallt ute -10graderC).Gubben borta, och ringde därför till verkstan. De bytte alla Biltema grejor och det fick de väll göra ( tror på gudskelov, och kanske kunde det va så enkelt :lol: ) De bytte tändstift, kablar, spole, lock och rotor. sen provkörde de och upptäckte rycket igen. Dock svagt denna gång, men det är så det börjar, rycker svagt först sen blir det värre och värre. På verkstan ville de vänta med att byta fler grejer till felet blev så markant igen att de kunde mäta vart det uppstod, ville inte byta ut grejer i onödan för de menade att det kunde vara så många olika felorsaker.

VA TROR NI EXPERTER??? Jag kan verkligen inget mer än ratta bilen, men verkar det inte som om det är nått som typ sliterut tändgrejerna eftersom bilen funkar när man byter tändkablar men fel återuppstår. (Kan tillägga jag har ingen bil där man får felkoder) /maddew

Min ryckte med för ett tag sen fast kanske inte så mycket som du beskriver, på min var det iaf luftmassemätaren som tackat för sig! :(
Prova att låna en av nån bekant, det är ju snabbt överflyttat?
Användarvisningsbild
av emwtur
känslig för fukt och temperatur ?
luktar elfel, lång väg.
att det funkar när man bytt grejor kan lika gärna varit att bilen stått i värmen på verkstaden :-(

om du har en "hallgivare" på fördelaren så kolla kablarna till den, har du givare på svänghjulet så kolla denna.
sök på dom begreppen i forumet så hittar du mycket info
http://www.jagrullar.se/forum/search.ph ... d%5B%5D=15

http://www.jagrullar.se/forum/search.ph ... d%5B%5D=15

/emwtur
av maddew
Tack för svaren! Jo, bilen funkar efter kabelbyten men det går några månader innan den blir helkass igen, slurigt. Lite töligt att verkstan rek. byte av grejer vi redan bytt 2 ggr. Är Biltemas grejer verkligen sååå dåliga? Känns som att man kanske skulle byta till de gamla grejerna å felsöka därifrån. Tänker jag rätt? Ska kolla på först länkarna innan jag "tänker"nått mer :D Är väldigt tacksam för all hjälp o era svar på problemet!!

Har kollat länken, låter faktiskt lite som mitt problem de beskriver, värt att testa./ madde
av anp
Verkar motorn sura ned sig då detta sker, luktar det bensin någonstans?

Kontrollera även elanslutningar till bränslepumpar, och säkringar till bränslesystemet.
Troligtvis har du problemet på tändningssidan, men en bil jag har betedde sig snarlikt oavsett väder. och där berodde problemet på att en anslutning till elbränslepumpen ärgat och glappade.

Vad gäller biltemas kvalitet, så tror jag inte de kan skyllas för dina problem i det här fallet.
av maddew
anp skrev:Verkar motorn sura ned sig då detta sker, luktar det bensin någonstans?

Kontrollera även elanslutningar till bränslepumpar, och säkringar till bränslesystemet.
Troligtvis har du problemet på tändningssidan, men en bil jag har betedde sig snarlikt oavsett väder. och där berodde problemet på att en anslutning till elbränslepumpen ärgat och glappade.

Vad gäller biltemas kvalitet, så tror jag inte de kan skyllas för dina problem i det här fallet.
Tack för ditt svar! Nej, sur verkar han inte, och det luktar inte bensin någonstans. Skall kolla anslutningarna som du sa. / madde
av Uthil
Hejsan!

Du verkar inte fått ordning på problemet, min 740 med b230F motor -88 ryckte också en massa ggr under körning.

Så jag tänkte jag byter olja & Filter.. Vips, Röck den aldrig mer...

Det kan vara så att oljefiltret är så pass igensatt att den bara går några månader, och att oljan är så pass tjock, Vad kör du för olja i förresten..
Jag bytte min Olja till 10W30 Mineral. Mycket tunnare olja som smörjer riktigt bra och är skonsam mot filtret efter en tid.

Kolla med att byta Olja och filter. Kan göra underverk, Jag lovar, Min rycker inte ett dugg mer. Den bara flyter fram..
av maddew
Uthil skrev:Hejsan!

Undrar bara om det har löst sig med pärlan?
Hejsan, ja har varit lite dålig med feedback på sistone. Ledsen för detta. Jo, bilen går efter senaste bytet av tändgrejer riktigt hyffsat. Har känt ryck nån enstaka gång bara typ tre gånger, så felet består men jag har inte tagit tag i att kolla allt det ni rekommenderat. Är lite svårt att felsöka när han går såpas bra som han gör nu, men jag lovar att återkomma, påminn mig annars :)

Passar även på att tacka för näst senaste inlägget. Jo, mineralolja har jag kört på sålänge jag kan minnas och olja och filter är bytta detta fel är det inte men tackar ändå för tipset!
av maddew
Uthil skrev:Hejsan!

Du verkar inte fått ordning på problemet, min 740 med b230F motor -88 ryckte också en massa ggr under körning.

Så jag tänkte jag byter olja & Filter.. Vips, Röck den aldrig mer...

Det kan vara så att oljefiltret är så pass igensatt att den bara går några månader, och att oljan är så pass tjock, Vad kör du för olja i förresten..
Jag bytte min Olja till 10W30 Mineral. Mycket tunnare olja som smörjer riktigt bra och är skonsam mot filtret efter en tid.

Kolla med att byta Olja och filter. Kan göra underverk, Jag lovar, Min rycker inte ett dugg mer. Den bara flyter fram..
Hej igen, den känslan måste va skön :D / madde
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]