PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av front_one
Jag har inga planer på turbo eller liknande och bilen är redan reggad med utbytt motor så jag tänkte fråga hur mycket jobb exakt det är för att lägga i den i bilen. eller om nån har gjort detta innan? nån som kanske har ett hemmagjort sladdpaket med boxar att sälja ? Är ganska ny på detta men det sitter redan en 5vxlad låda i bilen däremot med b20 motor.så nya motor fästen har jag förstått att man behöver tillverka. antar att torped väggen måste misshandlas lite.ideér och tips mottages gärna.. mvh
Låter intressant har inte gett mig in på detta i min 140 än men den ska få en B230 i pannrummet :-)-)

Vad jag förstått så blir det väldigt tajt eftersom du har fördelaren i bakkant :???: jag tänkte använda en B230
med fördelaren i framkant istället, 16v toppen är bredare än 8v så ska motorn vara snedställd kanske det blir tajt
med grenrör? krängningshämmare kommer troligen ta i remmskivan lättaste är att lyfta i motorn på
plats så du kan ta lite mått på hur det kommer se ut.

Roligt att du väljer en 16v kul motor att köra :-)-)
av front_one
Okej jo jag vet att den sitter där bak men å andra sidan borde det ju inte vara omöjligt att sätta toppen på en b230 med fördelaren på blocket.Det där med att sneställa har jag inte förstått mig på jag ska väll sätta den rakt i med toppen uppåt :???: Krängnings staget kapar jag och svetsar dit en böjd bit istället borde inte vara så svårt att få i motorn det är elen jag är orolig över och tror inte att jag löser detta. Jag har inte köpt motorn ännu men det vore kul att bygga en taksänkt 142 glt 16v :P duger i sommar men nästa sommar kan det bli 16vturbo =)
Användarvisningsbild
av Hasse63
Ta aggregataxeln från en B230 med fördelaren i blocket, kan även gå med en från B21/23, pilla bort täckbrickan och sen är det bara att stoppa ner en fördelare. :-)-)

Kapa kränghämmaren och svetsa på... ??:-/ Betydligt bättre att flytta fram den 15 mm :idea:
Senast redigerad av 1 Hasse63, redigerad totalt 0 gånger.
Toppen går att flytta över på en B230 med modifering av löphjul och spännrulle och annan kammrem :D

Fördelaren går inte att flytta fram på alla B230 då det inte finns någon drivning på nere i blocket :shock:

Krängninhshämmaren har jag för mig går att vända upp och ner alternativt är distans vid infästningen :-)-)

Har du möjlighet att plocka lös en orginal kabelhärva? Det vare det enklaste, om du har en orginalhärva som du bygger om och anpassar efter kablar och kontakter efter längd och placering så har jag tänkt göra på min 140 med LH system :wink:
Användarvisningsbild
av Hasse63
Vovlo_Henrik skrev:Fördelaren går inte att flytta fram på alla B230 då det inte finns någon drivning på nere i blocket :shock:
Hasse63 skrev:Ta aggregataxeln från en B230 med fördelaren i blocket, kan även gå med en från B21/23, pilla bort täckbrickan och sen är det bara att stoppa ner en fördelare. :-)-)

Kabelhärvan innehåller även en massa sånt som man inte behöver men kan man rensa ur allt man inte behöver och har kunskapen om vad som är vad så kan man säkert använda sig av en härva som tillhör motorn, tror dock att det enklaste är http://megasquirt.se/

Eller köp dig en redan förstörd bil med den motor du vill ha eller ett redan påbörjat projekt, de dräller det av då det är lätt att tappa sugen efter ett tag.
Inget som finns att köpa över disk men det finns många olika system om du vill lägga ut nån krona på ett komplett styrsystem med handbok och hela köret... :wink:

Ska du inte ändra/trimma motorn allt för mkt så skulle jag själv tagit en orginal kabelhärva med boxar :wink:

I min 142 tänker jag använda kabelhärva med styrenheter ur en 240 och modifiera det för att passa bilen :-)-)

Det behövs lite tur när man köper b[…]

Nu har jag monterat knoppen sjukt nöjd med hu[…]

Slirande rem v60

Det behövs specialverktyg och helst ocks&arin[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]