- ons 04 feb 2009, 23:24
#258069
Hallå där.
Köpte mig en V70 2,5 SE -99 för ett tag sen, alltså 140hästaren. Med den "gamla" automaten med 3 körprogram. AW50-42 tror jag bestämt att den heter? 21800mil har bilen gått iallafall.
Vid köp så växlade den helt okej faktiskt, om än lite hårt ibland men det är tydligen "standard" att dessa automater har sina humörsvängningar. Oljan var RÖD åtminstone men jag beslutade att lämna in den på bilia för en sköljning. 8L gick det åt när dem sköljde den, tyckte det verkade lite, men med tanke på att oljan inte var direkt ofräsch från början så kanske det inte behövdes mer.
Blev ingen direkt skillnad på växlingarna efter sköljningen heller, även om oljan nu är klarröd. Har nu kört 400mil sedan sköljningen och jag tycker lådan bara växlar hårdare och hårdare. Speciellt tvåans växel är hemsk, känns verkligen i hela bilen att den smäller i växeln, oavsett hur mycket gas man ger. Smäller även i ettan när man petar i driven.
Det roliga är att dessa problem bara finns när bilen är genomvarm. När man kallstartar så rycker det varken när man lägger i drive eller när den växlar till någon av dem andra växlarna. Även tvåan slinker i utan problem.
Lådan slirar inte och växlarna går i direkt, även fast dem går i HÅRT. Oljan luktar fräscht och inte bränt.
Så, vad sjutton ska jag göra? Är det bara att gå och vänta på ett lådras eller vadå? Funderar på att göra en ordrentlig sköljning igen, denna gång gör jag det själv. Men det känns lite onödigt eftersom oljan är fräsch...
Köpte mig en V70 2,5 SE -99 för ett tag sen, alltså 140hästaren. Med den "gamla" automaten med 3 körprogram. AW50-42 tror jag bestämt att den heter? 21800mil har bilen gått iallafall.
Vid köp så växlade den helt okej faktiskt, om än lite hårt ibland men det är tydligen "standard" att dessa automater har sina humörsvängningar. Oljan var RÖD åtminstone men jag beslutade att lämna in den på bilia för en sköljning. 8L gick det åt när dem sköljde den, tyckte det verkade lite, men med tanke på att oljan inte var direkt ofräsch från början så kanske det inte behövdes mer.
Blev ingen direkt skillnad på växlingarna efter sköljningen heller, även om oljan nu är klarröd. Har nu kört 400mil sedan sköljningen och jag tycker lådan bara växlar hårdare och hårdare. Speciellt tvåans växel är hemsk, känns verkligen i hela bilen att den smäller i växeln, oavsett hur mycket gas man ger. Smäller även i ettan när man petar i driven.
Det roliga är att dessa problem bara finns när bilen är genomvarm. När man kallstartar så rycker det varken när man lägger i drive eller när den växlar till någon av dem andra växlarna. Även tvåan slinker i utan problem.
Lådan slirar inte och växlarna går i direkt, även fast dem går i HÅRT. Oljan luktar fräscht och inte bränt.
Så, vad sjutton ska jag göra? Är det bara att gå och vänta på ett lådras eller vadå? Funderar på att göra en ordrentlig sköljning igen, denna gång gör jag det själv. Men det känns lite onödigt eftersom oljan är fräsch...
Senast redigerad av 1 S80_140HK, redigerad totalt 0 gånger.