Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
I.H.P skrev:Och sen har vi ju den eviga frågan, vad är "original"?
Tändstift var Bosch, nu är det Beru.
Filter har varit Fram, nu är det Mann.
Stötdämpare har varit både Boge och Monroe.
Hella, Bosch och Cibie har levererat belysning.
OSV.....
När Volvo byter underleverantör, blir den gamla en Pirat då?
Och när Volvo på 80-talet sålde delar till andra märken under varumärket Dex, var de själva Pirater då?

Det är upp till var och en att välja reservdelar efter hjärta, hjärna och plånbok, men att försöka hjärntvätta folk med "Volvo Original" mantrat och smutskasta allt annat är bara ett PR-trick från Volvos sida.
//Björn
Om vi kolar på EU så är ju allt roginel (bara att lyssna på mekonomens reklam, dom säljer orginaldelar) hur misvisande som helst för den som inte är insat...
när jag pratar om orginal, så är det volvo delar om det är en volvo vi pratar om, eller ford om det är en ford vi pratar om. (alltså en exakt lika dan del som satt på bilen när den lämna fabriken)
av I.H.P
Så du menar att jag får Bosch tändstift till min bil?
För det var ju det den lämnade fabriken med.
Och att Volvos underleverantör inte har bytt ut kurvautomaten mot en CNC maskin eller gjort några andra förbättringar sedan 1992?
//Björn
Användarvisningsbild
av CarMan
I.H.P skrev:Så du menar att jag får Bosch tändstift till min bil?
För det var ju det den lämnade fabriken med.
Och att Volvos underleverantör inte har bytt ut kurvautomaten mot en CNC maskin eller gjort några andra förbättringar sedan 1992?
//Björn
Du får t-stift med exakt den specefikationen som volvo bestämt att din bil ska ha
av olson
I.H.P skrev:Och när Volvo på 80-talet sålde delar till andra märken under varumärket Dex, var de själva Pirater då?
//Björn
Fanns redan på sjuttiotalet i fina knalloranga kartonger :D
Användarvisningsbild
av CarMan
När jag pratar om orginal, så är jag ointreserad om det är en produkt som volvo själva tilderkar eller en underlavrantör, lika ointresant är det om det är ett billigt företag i kina eller en känd jätte i tyskland.
det enda som är intresant är att delen har exakt den specen som volvo bstämt & det har alltid "orginaldelar" från volvo, andra delar som kan vara tilverkade av exakt samma företag behöver inte alls ha samma spec!
Användarvisningsbild
av CarMan
olson skrev:
I.H.P skrev:Och när Volvo på 80-talet sålde delar till andra märken under varumärket Dex, var de själva Pirater då?
//Björn
Fanns redan på sjuttiotalet i fina knalloranga kartonger :D
Ja DEX såldes av volvohandlare, men inte av volvo. ja detta är pirat delar!
Men Carman, Volvo original nuförtiden är ju en stor bluff, billigaste leverantören är ju den Volvo köper in från. iaf till dom äldre modellerna.

Kolla bara Tänddelar, brytare som Volvo säljer är ju Biltemakvalitet nuförtiden, inte Bosch som det var förr. Bromsbeläggen märker man stor skillnad på, håller inte alls lika bra som förr och dammar mycket med. Och avgassystem ska man ju knappt nämna, sist jag köpte så hade alla skarvar/svetsar rost på sig samt främre röret redan efter några månader, inte ens med Biltema har jag råkat för det.

Så Volvo original köper jag gärna, OM det är NOS, inte det som säljs nu, absolut inte prisvärt.
Användarvisningsbild
av vetten
Som jag sagt förut CarMan ?:-/ Jag tror du är köpt :-O)

Och det är rätt stavat för jag har kollat med stavningskontrollen :mrgreen:
Användarvisningsbild
av gundj
vetten skrev:Som jag sagt förut CarMan ?:-/ Jag tror du är köpt :-O)

Och det är rätt stavat för jag har kollat med stavningskontrollen :mrgreen:
Men, ett kommatecken hade suttit fint. ;-)
av I.H.P
CarMan skrev:När jag pratar om orginal, så är jag ointreserad om det är en produkt som volvo själva tilderkar eller en underlavrantör, lika ointresant är det om det är ett billigt företag i kina eller en känd jätte i tyskland.
det enda som är intresant är att delen har exakt den specen som volvo bstämt & det har alltid "orginaldelar" från volvo, andra delar som kan vara tilverkade av exakt samma företag behöver inte alls ha samma spec!
Nej i en del fall kan de ju t.o.m överträffa specen... Eller vara tillräckligt bra, för det har väl aldrig hänt att något varit överspecat? Eller underspecat?
I en del fall löser ju t.o.m "piraterna" biltillverkarnas problem, om inte jag minns fel så var det just en "pirat" som tog fram den förstärkta bussningssatsen till Sierras dåliga länkarmsbussning.

Det jag främst vänder mig mot är Volvos (och de av Volvo indoktrinerades) sätt att konstant smutskasta alternativen.
För utan alternativ hur hade reservdelspriserna sett ut då tror du?
Biltillverkarna sänker priserna först när "pirat" delar finns tillgängligt.
(Hoppas allt är rättstavat så inte oxå jag får språkpolisen på mig) :-)-)
//Björn
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 21
Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]