Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Hej!
Råkat ut för följande:
Efter en hård inbromsning stannade motorn. Provade att starta, och den tände men gick inte. Provade att bogsera igång, detta fungerade, men den stannade så fort man släppte gasen.
Jag körde hem bilen och lät den stå över natten. Idag gick jag ut och provade att starta. Nu startar den för egen maskin, men den har fortfarande ingen tomgång. När den blev varm så gick den inte att starta längre.

Den går en aning ojämt när den väl går.

Har kollat följande:
Båda bränslepumpar + relä.
Inget vakuum i tanken.

Motorn är som sagt en B 230E
Bilen är en 744 GLE -88

Vad kan det va' för fel?

Tack på förhand!

/Erik
Användarvisningsbild
av danjo
HEJ!
Had samma problem med min. Visserligen en 945-96. Det visade sig vara impulsgivaren. Sitter ovanpåsvänghjulet mot torpedväggen. När jag kört en bit, sedan stannade och startade så gick den inte. Det gick bara att starta den när den var kall. Bytte impulsgivar och nu går den normalt igen. Vet inte kanske är ute och cyklar men kanske kan vara det.
Hoppas det löser sig!
Användarvisningsbild
av engen
danjo skrev:HEJ!
Had samma problem med min. Visserligen en 945-96. Det visade sig vara impulsgivaren. Sitter ovanpåsvänghjulet mot torpedväggen. När jag kört en bit, sedan stannade och startade så gick den inte. Det gick bara att starta den när den var kall. Bytte impulsgivar och nu går den normalt igen. Vet inte kanske är ute och cyklar men kanske kan vara det.
Hoppas det löser sig!

precis som danjo säger så kan det vara impulsgivaren, men i din bil så heter det hallgivare och denna sitter i fördelaren, hade liknande problem med min bil och med en bättre begagnad fördelare med hallgivare så gick bilen som en klocka igen!
Användarvisningsbild
av eccy243
Felet hittat!
Hade inte kollat allt så noga...
Gummibälgen som går mellan mängdmätarskivan och spjällhuset har helt enkelt hoppat av!
Har dock inte fixat detta än...
Blå hallen är väldigt kall och framförallt väldigt mörk.

/Erik
Användarvisningsbild
av Sparkz
Trasiga gummikuddar på mängdmätaren då, byt dem med så slipper det hända igen!
Användarvisningsbild
av eccy243
Nu hände det igen. Köpte nya kuddar på Volvo. Nån som vill gissa pris? 325 spänn styck! :shock:

Är väldigt vanligt med fel på […]

Fick felkod B1D2211 på min v70 2016. Kikade[…]

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]