Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av liketlever
#261659
Hej!!

jag har ett problem vet inte vad felet är

Bilen kokar nästan hela tiden vad kan det vara för kända fel? har tagit bort termostaten då slutade den kokar för en dag men sen senare på kvällen började den koka igen och den hade inte frysit alla slangar va mjuka å hade vatten och känner man på slangarna när den är igång så känner man små pulseringar på slangarna om man trycker ihop dom så pumpen måste ju funka. kan det vara nått fel på värmepaketet? nån vatten kanal i motorn kanske?

Snälla hjälp!!

Tack på förhand!!
av anp
#261664
Hur känns slangarna till/från kylaren då motorn är i driftstemperatur eller högre?
Har du tur är det stopp i kylaren, med otur kanske du har en defekt topplockspackning.

Att helt ta bort termostaten tycker jag själv inte är en god idé då flödeshastigheten blir ändrad.
Bättre då att byta ut den till en ny om man misstänker att den är felaktig.
av liketlever
#261666
nä kylaren är inte tät rengorde den igår. men om toppackningen ha farit borde det inte vara olja i vattnet då eller vatten i oljan? kan inte värmepaketet blivit tätt?
av liketlever
#261667
kan det bli så kallat ång lås i systemet?
av anp
#261669
Om värmepaketet är tätt så borde det inte påverka motorns kylning.
Rengjorde du kylaren invändigt, eller bara utvändigt?

Om motorn kokat och du efterfyllt kylvätska, så borde ev, luftfickor ha försvunnit.
Oftast märks en dålig topplockspackning av vita avgaser eller gråaktig olja, men ibland kan den läcka kompression/avgaser ut i kylsystemet utan att det märks på annat sätt.
Luktar det konstigt av kylvätskan?
av Vovlo_Henrik
#261672
En ispropp i motorn hinner inte släppa innan motorn kokar, sätt i motorvärmare och tappa ur vattnet och blanda alltid 50/50 glykol/vatten om du inte redan vet säker att du har rätt frostskydd :-)-)
av liketlever
#261696
har redan rätt frys skydd
av liketlever
#261699
vad gör man om den läcker ut avgaser till kylar systemet?
av anp
#261718
liketlever skrev:vad gör man om den läcker ut avgaser till kylar systemet?
Om du har korrekt nivå på kylvätskan, och motorn har driftstemperatur. Öppna locket till exp,kärlet med motorn på tomgång, och titta/lyssna/lukta efter (avgas)bubblor i kylvätskan.
Ofta kan kylvätskan också vara missfärgad av avgaser ( sot ).

Är avgaserna vitare eller mer synliga än vanligt, så är det också ett tydligt tecken på att kylvätska finns med i förbränningen.

Om något av ovanstående kan märkas i din bil så har troligen topplockspackningen gått sönder.
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]