NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Arbetaren skrev:Jag kan då inte förstå hur man kan påstå att 2.0D drar precis lika mkt som D5! Har jämfört min med flera som kör just D5:an och det skiljer en hel del i förbrukning. Det beror ju givetvis på körstil osv. men lika törstig som D5 är den inte! Ursäkta att jag fortsatte på
"förbrukningsspåret".
hade en 2.0d 07a och kör nu en d5a my08a och dom är båda lika törstiga. Skiljer inte många ml/milen..

vänligen mojja
av whoppi
Intressant att läsa förbrukningssiffrorna ni presenterar, men det stämmer säkert.
Jag hade tidigare en 2.0D och har nu en 1.6D, skillnaden i förbrukning är marginell för mig. På långkörning hamnar jag på prick 0,5l/mil OM jag håller mig under 100km/h, färddatorn visar en del lägre...
Tycker näst intill jag kunde köra min förra 2.0D på samma siffror, mkt är det inte som det skiljer iaf.

Snittet på en fulltank nu under vintern har legat på 0,55-0,56 då kör jag värmaren istort sett varje morgon.
av jumu01
FiddeUBC skrev:Törstig kan jag inte påstå att min är. Jag har legat styvt på 0.6 inne i stan nu när det är så här kallt. Men igår klev den ner ytterliggare. Jag är helnöjd! Med tanke på att 2.0D tar prcis lika mycket så kan jag inte påstå att D5 är tröstig.
Kanske dax att göra nåt åt 2.0D först??
Troligen är det fel på din färddator FiddeUBC, eller så är du det nya irritationsmomentet i Kristianstad, rykten går att det finns en ny V50 D5 som skapar otroliga bilköer där nere tror den var svart också. Trodde inte man köpte en D5 för att fis köra med, då hade 1.6D varit ett bättre alternativ :lol:

Däremot tror jag att den nya D5 motorn kan bli väldigt intressant!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Rent ekonomist så borde ju samma D5'a dyka upp i resten av modellprogrammet då det "borde" vara billigare att tillverka en version av samma motor istället för flera.
Sen vet jag inte vad som skiljer motorerna åt rent tekniskt, så kostnaderna kanske inte är så stora?!

Men då har jag bara läst företagsekonomi på högskolenivå, så jag kanske inte är kvalificerad att gissa :)

Sen kan man även tro att man pyttsar ut dom eftersom då de nuvarande kunder är någon typ av testpiloter. De dyrare bilarna får fungera som finansiering för ev. utvecklings och garantikostnader då vinstmarginalen på C30/S40/V50 är så liten.
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag frågade en chefssäljare på Bilia och den infon dom fått om nya D5an är att den hamnar i XC60 samt V70 men inte v50 till nästa modellår.
av bilgalen
Heden skrev:Jag skulle tro att nya D5:an kanske letar sig ner först till nya S40/V50 som kommer 2011?! :???:
Det blir väl i så fall nya S60 och V60? S40/V50 försvinner väl?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
V50 tror jag kommer finnas kvar till i vart fall MY11 sen kommer V60. Då får man väl ha sett till o sparat tillräckligt så man har råd att titta på en ny V60 MY12 eller 13 R-design....
av Linqid
FiddeUBC skrev:V50 tror jag kommer finnas kvar till i vart fall MY11 sen kommer V60. Då får man väl ha sett till o sparat tillräckligt så man har råd att titta på en ny V60 MY12 eller 13 R-design....
Stämmer nog bra. S60 ska börja produceras v.20 (MY11) under nästa år och V60 under v.45 (MY12).
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]