Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VCE
Hej

Är ny här på forumet och jag har ett problem med min 850 SE -96

Ska försöka förklara...
Får ett tag sedan när jag var ute och åkte landsvägskörning så dog bilen för mig en halv sekund men gick som vanligt igen så jag tänkte inte mer på det. Några dagar senare hände exakt samma ännu en gång. Och en morgon när jag skulle starta bilen så fick jag köra på starten c:a 20 sek innan den gick igång. Det gick en dag och vi var och handlade, då vi skulle åka hem så tvärstannade den efter 500 m.
Fick inte liv i den överhuvudtaget trots flera försök. Ringde efter en som skulle bogsera hem mig och när jag blev bogserad så tänkte jag att jag provar att starta den då och bilen gick igång direkt!
Körde de 2 milen hem och morgonen därpå prova jag igen och nu vill den gå sporadiskt, kan gå i kanske 20 sek och dö. har bytt bränslepumprelät (9434225) och insprutningsfilter dock utan resultat.

När jag vrider på tändningen så går bränslepumpen igång någon sek men om jag inte vrider om nyckeln för att starta så går bränslepumpen igen efter ett tag och den kan hålla på så av och till lite hur som helst.
Ska pumpen gå på det viset? Har inte för mig att den har gjort så förut. Och i samband med att pumpen startar så tänder sig motorelektroniklampan och den slocknar när pumpen stannar.

Har nyligen köpt nytt batteri på biltema, kan det vara det som spökar? Problemen har ju börjat efter det.
Har även funderingar på bränslerelät som sitter framme vid kylaren, det klickar ju till i det när pumpen går igång. Plockade isär det men såg inget större fel på det iallafall.
Har tid för att läsa av felkoder hos en bilmeck i början på mars men jag skulle behöva ha igång bilen innan dess så jag vore tacksam om någon hade en ide om vad som kan vara felet.
/VCE
av VCE
56 stycken som kollat och ingen som har någon teori? ?:-/
Tacksam för alla förslag.......
/VCE
Användarvisningsbild
av B4B
Välkommen till forumet :D
En sökning på din rubrik gav 119 träffar :wink:
Där kan du få en vink om vad som kan orsaka dina problem, det är något enklare om man har läst ut felkoder.
Men du kan ju göra en felsökning på om bilen får bensin och gnista.
av VCE
Har nu fått ut en del felkoder med hjälp av VOL-FCR:
Combined Instruments: 121 Engine Coolant temp signal faulty
Immobilizer2: 321 Initiating signal abscent from ECM
Stiften är torra så de kommer ingen bensin men pumpen går som den ska men endast i andra läget och inte när jag vrider om så starten går. Har heller ingen gnista men styrström fram till tändspolen.

Har bytt/provat följande:
Tändspole
Bränslepumprelä
Det grå relät framme vid kylaren, kommer inte ihåg benämning eller nr
Bränslepump
Mätt upp antennring i 8ohm som den ska va enligt VADIS.
Är det någon som har något tips om vad som kan vara fel?
/VCE

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]