Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aelf
Hej!

Min Volvo 460 Aut. 1996 (B20F) går egentligen mycket bra, men jag har ett eller kanske två problem och nu är jag snart vid vägs ände. Dvs körförbudet träder snart in.

Först märkte jag att något var på tok när den började dö på tomgång (bara när den är varm). Tomgången är låg men jämn och så plötsligt bara "dippar" den och stannar oftast. Eftersom den har automatväxel är detta problem jobbigt vid rödlysen med motorstopp i korsningar som följd. Man måste joxa med vänsterbroms för att det ska funka.

Vid nästföljande besiktning kom domen: Otillåtet höga avgasvärden. Det handlar om 10 ggr för höga CO-värden (4-8), mer än 20 ggr för höga CO2500-värden (8-9), mer än dubbelt för högt HC (210-250) och Lambda på 0,75 (ska ligga nästan prick på ett).

Efter att ha talat med folk och lusläst inlägg på detta forum har jag bytt ett antal delar, men inget har hjälpt. Jag vore tacksam för tips! Detta har jag bytt: Tomgångsreglermekanism (tomgångsmotor), lambdasond, temperatursensor (den som sitter i motorblocket), termostat, tändstift, fördelarlock och rotor. Det verkar inte vara tätt i vevhusluftningen, men jag har inte tagit loss den helt. En av killarna som besiktigade bilen tyckte inte att värdena tydde på att det var katalysatorn som var problemet, så den är inte bytt. Han gissade på eletroniken. Nästa försök kanske skulle vara att byta styrelektronik för insprutningen, men nu börjar jag tveka inför kostnaderna.

Som sagt - ännu vet jag inte var problemet ligger. Alla tips mottages därför tacksamt!
/A
Senast redigerad av 1 Aelf, redigerad totalt 0 gånger.
av N0RBERG
Jag skulle trots allt ta lös katalysatorn för att vara säker på att den inte lagt av. Sen bör du kolla om du har några felkoder, vilket jag är ganska säker att du bör ha det om du har såpass höga avgasvärden. Kolla felkoderna och återkom med resultatet. Brukar vara till stor hjälp vid felsökning.
Du känner säkert till att du kan kolla felkoderna själv, i boxen i motorrummet vid vänster stötdämparfäste.

Lycka till och ge inte upp!
av Aelf
Hej och tack för svaret!
Jag glömde nämna felkoderna. När jag till att börja med lämnade bilen till verkstaden (Bilia) nämnde de i förbigående att de sett felkod för Lambdasonden. Men när jag sedan kollade så fanns inga felkoder. Kanske hade de nollställts och visas igen först efter en tid? Initialt lyste inga varningslampor på instrumentbbrädan heller, men när jag varit och rotat med sladdar och mätt här och där så började lambda-varningslampan att lysa (när motorn blev varm). Efter bytet av lambdasond så har inte varningslampan lyst. Jag ska kolla koderna igen så får vi se.
Hur kollar man att/om katalysatorn inte fungerar? Det är ju svårt att mäta avgasernas innehåll.
/A
av N0RBERG
Okej. Jag misstänker ju att de nollade felkoderna efter att de avläst dem. Så kolla dem igen, om du inte får fram några nu så kolla vid ett senare tillfälle. Tar ju ett tag innan de kommer igen om man nollat dem. Känns ju som att du bör få felkoder vid sådanna problem.

Angående katalysatorn så tror jag du ser om den är igensatt eller sönder, när du plockar av den och kollar i den. Har faktiskt aldrig sett en trasig katalysator om jag ska vara ärlig. Men att du bör se om den är i bra skick, det är jag nästan övertygad om.

Hoppas att någon annan som kanske haft likande problem som du kan hjälpa dig mer. Jag kanske kan hjälpa mer om du får fram några felkoder. Men har tyvärr ingen erfarenhet av problemet.

Lycka till!
av Aelf
Hej igen!

Jag har just kollat felkoder. Det fanns bara en (uttag 2): 1-2-3. Jag vet inte vilken typ av system jag har, men om det är "Regina" enligt listan så borde det betyda "Motortempgivarsignal". Om jag förstår det rätt så är det i så fall den givare vi bytte - och koden kan vara kvar från innan den byttes.

Jag hade på sätt och vis blivit gladare om någon mer felkod visats...

/A
av N0RBERG
Jag har kollat upp lite saker. Eftersom du har B20F och en Volvo 400 så bör du ha Fenix 3B system.
Felkoden 1-2-3 = Kylvätsketemperaturgivaren
Är lite osäker vart den givaren sitter. När jag kollar i min gamla reparationshandbok så ser det ut att den sitter framför motorn, är så dålig bild så man inte ser exakt vad som är vad. Vart på blocket satt givaren du bytte?

Du skrev att du bytt: Tomgångsreglermekanism (tomgångsmotor), lambdasond, temperatursensor (den som sitter i motorblocket), termostat, tändstift, fördelarlock och rotor.

När jag tänker efter så hade även jag problem med att bilen gick väldigt dåligt för något år sedan, och då lämnade jag in bilen på verkstad. De bytte de tänddelar som du redan bytt, + tändkablar och tändspolen. Dvs de flesta tänddelar. Efter det har bilen gått som en klocka. Kommer ihåg att de efteråt sa att tändkablarna var i förbannat dåligt skick. Var mest troligt de som ställde till det för mig. Men jag passade på att låta byta allt när jag ändå lämnat in bilen.

Nu har du ju lite att gå på iallafall. Dessa saker är ju relativt lättfixade och billiga också.

Lycka till och hoppas att du fixar det!
av Aelf
Hej!

Slutligen är problemen fixade och bilen genom besiktningen. Jag tänkte bara dela med mig av lösningen.

Vi bytte till slut nästan allt: alla givare, katalysator, lambdasond (2 ggr eftersom även den nya gick sönder efter ett tag) mm. Då gällde körförbud och det var bara reglerenheten kvar att byta. Brorsan var 95% säker på att den var trasig, men sedan provade han att byta KABEL, dvs den kabel som går från lambdasonden till reglerenheten (går från främre delen av motorrummet där man stoppar i lambdasondens kontakt till reglerdosan som sitter framför höger dörr). Sladdbytet löste problemet, allt annat var irrelevant. Eventuellt kan tomgångsproblemen åtminstone delvis ha berott på vevaxellägesgivaren, som verkade funka dåligt.

/A
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]