PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av front_one
Tja. jag har en volvo 142 med en b20 turbo motor i. Med insprut från en b21et .. Men bilen vill inte går redigt bara poffar och smäller..vad kan det vara :(?? mvh

Förtydligade rubriken.
/Tomas88
av Frownlayer
Det låter som att du har fel tändnig... kanske bytt kablarna mellan 2 och 3. det har jag gjort en gång, då startar den fint, men bara poffar och smäller...
av Amarace
Som sagt, tändningen är ok? Har du original brytartändning?

Vad gäller insprutningen, är det tätt överallt? Minsta lilla läckage mellan insug och luftmängdmätare gör ju att vågen inte lyfter som den ska och då går den styggt. Du har rätt bränslepump, som är gjord för K-jetronic alltså?
av front_one
Det är brytallöst tändsystem på bilen. och jag ska kolla idag om tändningen är ok. ska kolla efter läckage me. men det där med pump det har jag inte en aning om vad det sitter för det är inte jag som byggt bilen.men måste man inte ha kallstartsventil tillsatsluftssolenoid på dessa sprut inget av det finns. sedan den som styr bränsletrycket den är inte inkopplad någon el till.. kan detta vara en bov ?
av Frownlayer
Det bästa är om du kan få håll på en bredbandslambda med, så har du lite hum om vart felet kan ligga... har du rätt inställning på ditt brytarlösa system? det brukar ju finnas en rad olika tex etanol, etc.
av front_one
NU går bilen som ett skott men tyvärr försvann tomgången när jag ställde upp bensintrycket så jag antar att jag måste minska luften så att jag kan minska bensinen me så att den går redigt .. Dom som hade bilen innan har borrat hål i botten på luftburken kan det vara därför han får för mycket luft.?? om jag täpper igen dessa hål och ger den alltså mindre luft så borde man kunna ställa ner bensin trycket och då borde bilen kunna ha tomgång med. för han stryps när man släpper gasen och är därefter sur. Är jag inne på rätt bana tro ??
av Amarace
Att det är borrat hål i luftburken har i princip ingen betydelse.

Hur har du ställt upp "bensintrycket" och vad menar du med bensintryck? Vad har du för Systemtryck respektive styrtryck? Samt vad har du för CO?
K-jetronic är ju väldigt känslig för att man har rätt tryck.
O som du beskriver låter det som att det inte är rätt någonstans, eller så har du varit o skruvat på CO-skruven så den får för mycket på tomgången, även där är K-jet väldigt känslig, man har inte ens ett kvarts varv mellan ändlägena..
av front_one
Jag vet inte jag har inga mätare som mäter det där utan kör på känsla jag har skruvat på ställskruven vid sprutet och tomgången rörde jag inte efter att tomgången funkade sisst . men provade at ställa försikigt men det funkade inte så bra. och pump från k-jet är det. så jag vet inte vad felet är bilen går jävligt bra det ända är att den blir sur och dör.( när man inte gasar) ingen som har en aning ? lite mer konkret vad det absolut kan vara ..?
av Amarace
Hmm, vad för ställskruv? Enda som finns är CO-skruven (3mm insex) och har du ställt på den har du nog felet där, för det är som sagt väldigt känsligt. Har man inte väldigt bra känsla/vet vad man gör är det bästa att koppla in mot en co-mätare för att komma tillrätta med den inställningen, svårt att hitta rätt annars.
Men att mäta upp alla tryck rekomenderas.

Enda CO-skruven gör är att ändra kolvens läge i förhållande till mätskivan (kolven/sliden i bränslehuvudet).

Såg ditt tidigare inlägg, det ska finnas både TIllsatsluftslid (utan den får du ingen tomgång, tomgången sköts via luftkanaler, inte spjällets läge) och Kallstartventil (utan den kan det bli trögt med kallstart). Så iaf tillsatsluftsliden måste du ha om du vill komma tillrätta med tomgången.
av front_one
Det är inte jag som skruvat utan en kompis som gjort det förut. okej men vart ska slangarna sitta till tillsatssolenoiden från insuget genom solenoiden och in i insuget igen? en fråga till det sitter ju original bränsle trycksregulator på detta sprut med en anslutning som ser ut att vara till vacum för att känna laddtrycket och därefter öka bränslet stämmer detta och vart ska jag i sånt fall ta vakum ? från tryckröret ? ellr går det ta vacum från insuget ? det jag ställt tomgång på mer är på det hemmabyggda gas spjället där finns en ställskruv precis som på en b23et motor....mvh fredde
OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]