NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
FiddeUBC skrev:På min D5a har jag inget sug när jag lyfter av tanklocket. Men på lastbilen volvo FH12 från 02 med 600liters tank, där är sug när locket tas av.

På lastebilen er det eget filter for ventilasjonen, litt vakum er normalt, der, men er det mye er filteret tett...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nästan alltid när jag ska tanka C70in (MY09 T5) så är det "sug" i tanken. Var så på förra (som var en MY06 T5) också. Så det är inget jag har reflekterat mer över. Tror inte att du behöver göra det heller...
av jompass
Har samma "sug" i min c30 -08. Speciellt efter att ha legat o kört motorväg. Vad jag förstått så är detta inget konstigt eller något man ska behöva oroa sig över.
Användarvisningsbild
av Omlott
Fyller på i tråden, min V50 2,4 -04 har sug i tanken. Upplever att det är mer ju mindre bränsle det är i tanken. Vilket borde vara logiskt.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Det ska vara vakuum i tanken, det är normalt. Så är det på min S40N och har varit hela tiden.
av Amanite
Har också då och då men beror lite på omgivande temperatur osv. Mitt är värre på sommaren och framförallt om det är lite kvar i tanken. Fullt normalt alltså.

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]