PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Pv61
hej undrar om jag behöver förstärka ventilfjädrar i min b20.. hitils har 2st gått av :S den är borrad och en värre topp 1st weber 48, extraktorrör och en K-kam.. tror du/ni att det behövs förstärkta och var kan jag köpa dom?? :shock:
Senast redigerad av 1 Pv61, redigerad totalt 0 gånger.
av LarsBd
Man kan fråga sig vilka fjädrar som sitter där nu och om de är rätt inbyggda?
Är fjädrarna billiga med bristande kvalite kan ett byte till begagnade original göra underverk.
Även andra saker inverkar på vilken fjäder som bör användas tex max varvtal och vilken kamaxel som används.
Varvas det inte mer än en originalmotor bör nog originalfjädrar duga.
av Frownlayer
Jag tycker du ska satsa på bubbelfjädrat. iom att du verkar ha lite mer kräm i bilen så tjänar du på det både i längden och på varvtalet...
av Pv61
Hasse63 skrev:Volvos gulmärkta fjädrar räcker väldigt långt och tål att varvas en hel del. Vilken kamaxel har du nu? Är den vass/ höglyftande så fjädrarna bottnar?

sitter en k.kam i nu!
av Vovlo_Henrik
Volvos gulmärkta ska klara en k-kam utan problem, du har nog fjädrar av dålig kvalite :shock:
Användarvisningsbild
av Hasse63
Varför de nu kallar volvos gulmärkta vet jag inte. De är original och volvo säljer/sålde väl inga andra fjädrar. Är nog bara för att det finns fjäldar på marknaden som är i sämre kvalite.

Hur som hälst så behöver du inga dubbla fjädrar till den snälla kammen. Varför de går av kan vara att du har en topp som suttit på en folkrace bil eller behandlats som en sådan, eller att den har piratfjädrar. DYT sammtliga innan du får ett ordentligt ras. KG tar 50:- för de som " motsvarar Volvos gulmärkta"

Volvos K-kam satt standard på 74 E-motorn (k-jet) och den lämnade 124 hk om jag inte minns fel.

vilket insug har du till 48n och hur går det att köra med en? :wink:
av Pv61
Hasse63 skrev:Varför de nu kallar volvos gulmärkta vet jag inte. De är original och volvo säljer/sålde väl inga andra fjädrar. Är nog bara för att det finns fjäldar på marknaden som är i sämre kvalite.

Hur som hälst så behöver du inga dubbla fjädrar till den snälla kammen. Varför de går av kan vara att du har en topp som suttit på en folkrace bil eller behandlats som en sådan, eller att den har piratfjädrar. DYT sammtliga innan du får ett ordentligt ras. KG tar 50:- för de som " motsvarar Volvos gulmärkta"

Volvos K-kam satt standard på 74 E-motorn (k-jet) och den lämnade 124 hk om jag inte minns fel.

vilket insug har du till 48n och hur går det att köra med en? :wink:

Vad insuget heter vet jag inte riktigt men det är av äldre modell och lite eftertraktat enligt far min:D a jag har hört att dom "gul märkta fjädrarna" ska palla det av många så jag får vell kolla på KG antar jag.. jag har 4st förstärkta fjädrar liggandes men får inte tag på fler:/ tack för dina råd! :D
Användarvisningsbild
av Hasse63
Varför jag undrade hur det gick att köra med en är för att det blev aldrig någon hit med en liggande (Weber, Dellorto, Solex) då det var svårt att få till bestyckningen och för att insuget var som det var. Blev lite bättre med Crossover-insuget men inte tillräckligt bra. Så eftertraktat vet jag inte om det är...än.

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]