Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Jag tycker det funkar bra när jag har friktionsdäck nu när det är så pass isigt på vägarna så systemet får :-)-) av mig

Sen så är det inte nbara Carman som kallar det för diff, utan även Teknikens värld "Spinner ett hjul på ena sidan bromsas detta och kraften fördelas över till den andra. Det sker med hjälp av den elektroniskt styrda differentialbroms Volvo kallar TRACS "
Användarvisningsbild
av Nexus
jag har 10 år gammla friktionsdäck och de samarbetar inte med systemet :evil:
Eller så lurar jag mig själv med att det går fortare när det spinner :lol:
Användarvisningsbild
av cobrajet
saxat från nätet:

Stability Traction Control - STC - är ett antispinnsystem, avsett att underlätta start och acceleration på hala underlag (greppfunktion) samt att motverka att något av drivhjulen börjar slira på t ex en hal fläck under körning (stabilitetsfunktion). STC fungerar som en kombination av lågfartssystemet TRACS, som funnits i Volvos S70-, V70- och C70-bilar under en rad år, och det hastighetsoeberoende DSA-systemet som är S40- och V40-modellernas stabilitetssystem. Bådas uppgift är att motverka hjulspinn. Skillnaden mellan systemen är att medan TRACS arbetar via ABS-systemet, fungerar DSA genom vridmomentsänkning. STC:s arbetssätt är en kombination av dessa eftersom det arbetar efter båda principerna. STC förbättrar däcksgreppet på hala underlag och utgör en mycket effektiv kombination av fäste och sidstabilitet som i sin tur höjer bilens aktiva säkerhetsnivå. Greppfunktionen - arbetar från start och i låga hastigheter, upp till 40 km/h, genom att överföra motorns drivkraft från det av hjulen som har det sämsta fästet mot underlaget till det av drivhjulen som har det bästa. Funktionen arbetar genom ABS-systemet, sensorerna för att känna av hjulens rotationshastighet och bromsarna för att justera. Stabilitetsfunktionen - fungerar oberoende av farten. Den sänker motorns moment genom att reducera bränsletillförseln om något av drivhjulen skulle börja förlora väggreppet under acceleration eller under körning på hala underlag. Eventuellt hjulspinn minimeras och bilen återfår snabbt fullt stabilitet.

STC aktiveras och reagerar på tusendelar av en sekund, körbarheten påverkas aldrig av momentsänkning eller hjulbromsning. I bilens instrumentering finns en indikatorlampa som genom blinkning talar om för föraren att STC-systemet arbetar. Systemet är också på- och avstängningsbart med en knapp på instrumentbrädan. STC-systemet är standard på Volvo S80 T6 och tillval på övriga modeller (marknadsberoende).
av *pettson*
sewe skrev:Jag tycker det funkar bra när jag har friktionsdäck nu när det är så pass isigt på vägarna så systemet får :-)-) av mig

Sen så är det inte nbara Carman som kallar det för diff, utan även Teknikens värld "Spinner ett hjul på ena sidan bromsas detta och kraften fördelas över till den andra. Det sker med hjälp av den elektroniskt styrda differentialbroms Volvo kallar TRACS "
Vi tänker till lite..
VAD ÄR ETT ANTISPINNSYSTEM? Det är inte lätt att hitta ett utan en diff. Men om volvo primärt anser systemet vara en starthjälp så är det inte korrekt att säga att det INTE är det.
Tja det enda sättet att få nåt att fördela kraften mellan hjulen är att just använda en konstgjord diffbroms. För ett antal år sedan använde man slungdiff, men det gav ju allt eller inget. En lamelldiff likaså ligger ju på mera eller mindre..
Sen moderniserade man systemet till att låta ABS systemet klämma åt det spinnande hjulet för att styra kraften åt andra hållet. Det är alltså EXAKT vad ett antispinnsystem är i grunden. T5 modellerna har laddtrycksbegränsning på ettan oavsett tracks eller inte, men när tracks är i på dom modellerna som har det så kläms det åt så tidigt varvtalsmässigt och så hårt att inget laddtryck uppstår (t5 modeller) (beroende på underlaget), med andra ord en tidigt momenbegränsning som sen utvecklats vidare sen.
Problemet med att kalla den för differentialbroms som är *elektroniskt styrd* är att såna finns och dom har helt andra uppgifter. Dom är betydligt mera avancerade för att sköta bästa väghållning för din bil i fart. INTE i start.
Användarvisningsbild
av Severin
*pettson* skrev:
sewe skrev:Jag tycker det funkar bra när jag har friktionsdäck nu när det är så pass isigt på vägarna så systemet får :-)-) av mig

Vi tänker till lite..
VAD ÄR ETT ANTISPINNSYSTEM? Det är inte lätt att hitta ett utan en diff. Men om volvo primärt anser systemet vara en starthjälp så är det inte korrekt att säga att det INTE är det.
Tja det enda sättet att få nåt att fördela kraften mellan hjulen är att just använda en konstgjord diffbroms. För ett antal år sedan använde man slungdiff, men det gav ju allt eller inget. En lamelldiff likaså ligger ju på mera eller mindre..
Sen moderniserade man systemet till att låta ABS systemet klämma åt det spinnande hjulet för att styra kraften åt andra hållet. Det är alltså EXAKT vad ett antispinnsystem är i grunden. T5 modellerna har laddtrycksbegränsning på ettan oavsett tracks eller inte, men när tracks är i på dom modellerna som har det så kläms det åt så tidigt varvtalsmässigt och så hårt att inget laddtryck uppstår (t5 modeller) (beroende på underlaget), med andra ord en tidigt momenbegränsning som sen utvecklats vidare sen.
Problemet med att kalla den för differentialbroms som är *elektroniskt styrd* är att såna finns och dom har helt andra uppgifter. Dom är betydligt mera avancerade för att sköta bästa väghållning för din bil i fart. INTE i start.
Don´t shoot the messenger!
Jag skrev bara att carman inte va den enda som kallade det för el diff.
Jag kan inte systemet så jag säger inte emot dig
Användarvisningsbild
av camaro69
sewe skrev:Sen så är det inte bara Carman som kallar det för diff, utan även Teknikens värld "Spinner ett hjul på ena sidan bromsas detta och kraften fördelas över till den andra. Det sker med hjälp av den elektroniskt styrda differentialbroms Volvo kallar TRACS "
Känns inte som Teknikens värld är något sanningsvittne i detta sammanhang.

Allt som står i tidningen är sant, eller?

En del journalister har ju inte "järnkoll".
Användarvisningsbild
av coldhand
Andy1983 skrev:För en gångs skull, långt om länge har vi äntligen fått lite snö här längst nere också. Har velat testa detta länge, men inte kunnat pga det torra väglaget men idag så. Det jag pratar om är självfallet om TRACS också är antisladd och inte bara antispinn? För om jag pressar min bil i svängar, även över 40km/h (TRACS jobbar upp till 40 sägs det) så motverkar den absolut sladd. Kan tydligt höra ABS enheten jobba och känna att bilen bromsar på dom hjul det behövs. Bilen är väldigt utrustad, kan det vara så att man även valt antisladd? Fanns detta ens -98 på V70? Blev överlycklig, bra med allt som höjer säkerheten för mig och mina medtrafikanter. Ska även tillägga att platsen att provocera bilen på var självklart säker och jag kunde inte skada någon/något annat än mig själv och min bil :D

Tacksam för ALLA tankar
Jag har också TRACS :).. och jag har en volvo 855 gl från 1994.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?