Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

hej hej som ni vet sen tidigare har jag ju en nissan terrano som e sönder och för typ 20 min sen ringde en kille från slovakien och vill köpa min skithög till bil hur funkar då detta då han skulle fixa lastbilstransport till slovakien.han var väldigt trevlig och pratade faktiskt riktigt bra svensk/norska han ville e-maila ett kontrakt sen föra över pengar sen skulle bilen bli hämtad inom 1-2 dygn.låter lite för bra för att vara sant eller? vad ska jag som ägare göra om bilen ska exporteras med papper mm får jag betala några avgifter skatter eller?? bilen e värd typ 6500kr så det är ju inget stort värde,,någon som vet eller själv blivit kontaktad mvh alex
Fyll i ägarbytespapperna och sänd dessa tillsammans med ituklippta registreringsskyltar till Transportstyrelsen.

Sålde en "folkjocke" till Tyskland för ett par år sedan. Då skulle man göra på detta vis.

Annars ring Transportsstyrelsen eller Tullen.
Rådlös skrev:För Guds skull! Öppna ett specialkonto, helst i en bank där du inte brukar ha dina pengar, som du tömmer så fort pengarna har kommit in. Avsluta sedan kontot omedelbart.
tack så mycket det hade jag ingen tanke på men jag har sen tidigare ett konto som e j varit aktivt på typ 15år
alex960 skrev:
Rådlös skrev:För Guds skull! Öppna ett specialkonto, helst i en bank där du inte brukar ha dina pengar, som du tömmer så fort pengarna har kommit in. Avsluta sedan kontot omedelbart.
tack så mycket det hade jag ingen tanke på men jag har sen tidigare ett konto som e j varit aktivt på typ 15år
Varför i hela världen skall man göra det?
Det är en sak att få en check från utlandet som betalning, då ska man vara kritisk till checken och självklart kontrollera med banken.
Men vad kan man göra om man vet någons kontonr, sätta in pengar.. (de flesta nr är folks personnr, och det är inte speciellt klurigt att få tag på nuförtide.)

Sen så skickar ju inte en vettig människa iväg bilen till utlandet utan att ha fått betalt för den först.
CoqRouge skrev:Det är en sak att få en check från utlandet som betalning, då ska man vara kritisk till checken och självklart kontrollera med banken.
Men vad kan man göra om man vet någons kontonr, sätta in pengar.. (de flesta nr är folks personnr, och det är inte speciellt klurigt att få tag på nuförtide.)

Sen så skickar ju inte en vettig människa iväg bilen till utlandet utan att ha fått betalt för den först.

Såvitt jag vet är det bara Nordeas Personkonto som har personnummer, inga andra banker har så?

Sen är det så att bedrägeri fungerar så att en person från utlandet sätter in en summa pengar på ditt konto, du ser pengarna och tänker att allt är frid och fröjd, men så stoppar han betalningen varvid du helt plötsligt inte har den summan pengar.
De sk Nigeriabreven fungerar ju ungefär så, dom sätter in en hög summa pengar, man ska behålla en viss del och sedan betala tillbaka resten till dom på ett annat konto. Problemet är då att när du betalat tillbaka så stoppar dom det och du är blåst på den summa som du förde över.

Så bekräfta ALLTID med banken att det verkligen finns pengar och täckning för det.

Man ska alltid vara misstänksam när nån mailar och vill köpa något från utlandet och har nåt skumt sätt att sköta affären på.

Alex960, om han skickar kontrakt via mail, hur i all världen ska han skriva under det då?
Vore jag du skulle jag nog dra öronen åt mig.
AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]