Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Själva bytet är ju det enkla, men att få det inskrivet i pappret vid bilprovningen är nog ett "ogenomförbart projekt" skulle jag tro. Det måste vara spännande var gång man ska besikta och inte veta om de ska komma på att man har bytt låda i bilen och den inte blir godkänd. :)
Summum skrev:Själva bytet är ju det enkla, men att få det inskrivet i pappret vid bilprovningen är nog ett "ogenomförbart projekt" skulle jag tro. Det måste vara spännande var gång man ska besikta och inte veta om de ska komma på att man har bytt låda i bilen och den inte blir godkänd. :)
Haha jo helt klart har det väl pirrat i magen varje gång men varje år fick man höra samma sak, " fasen vilken rolig bil ". Haha:P och angående det där med inskrivningen i pappret så första gången jag skulle besikta med manuella i så frågade han min bror som var inne och besiktade bilen för jag inte hade tid, om han skulle skriva in manuell i pappret vilket skulle kosta ytterligare 300 kronor.. idiot som brorsan är så tackade han nej men sen dess har dem inte gnällt om det det minsta lilla. Vet inte hur det är idag dock då feb är sista bes månaden på den bilen haha :twisted: :lol:
i så fall har tekniska avdelningen inte alla celler hemma.

på en 90ia kan du byta låda hur du vill. inga intyg krävs.
du behöver inte ens intyg om du byter motor (förutsatt att nya motorn har katalysator och är avgascertifierad i sverige, dvs suttit i svensksåld bil.. å inte har för många hk/nm)

allt annat är skitsnack...
rickard84 skrev:i så fall har tekniska avdelningen inte alla celler hemma.

på en 90ia kan du byta låda hur du vill. inga intyg krävs.
du behöver inte ens intyg om du byter motor (förutsatt att nya motorn har katalysator och är avgascertifierad i sverige, dvs suttit i svensksåld bil.. å inte har för många hk/nm)

allt annat är skitsnack...
Instämmer faktiskt helt, förutsatt att det är samma fabrikat på motor/växellåda osv och att det inte överstiger max hk/nm för just ditt chassi/kaross!
Ska ta ett snack igen med "tekniska frågor",men det skulle inte kunna vara så att när katalysatorerna kom på Volvo att avgascertifieringen gäller både motor och växellåda ihop, var det -87 eller -88?
Summum skrev:Ska ta ett snack igen med "tekniska frågor",men det skulle inte kunna vara så att när katalysatorerna kom på Volvo att avgascertifieringen gäller både motor och växellåda ihop, var det -87 eller -88?
Näe, det är betydligt senare på helbilsgodkända bilar (hmm... 99 å framåt eller nåt?) som motor och låda är avgasertifierat ihop.

du kan sätta vilken låda du vill i bilen på din årsmodell, dom skriver bara manuell eller automat!

skit i att ringa till "tekniska frågor", jag har själv gjort det misstaget och bara blivit av med min tid!
bara boka en regbes....
Hade en Ford Sierra 93a jag bytte från automat till manuell, körde igenom besiktningen 6 år i rad utan minsta lilla gnäll, reggad som manuell. växellåda, kardan, pedalställ, svänghjul samt koppla förbi startspärren automatbilar har. Piece of cake om man inte har tummen mitt i näven :) tog mig runt 4-5 timmar :)
V ad blir skillnaden om man inte byter Bakaxeln, hur mycket kommer det varva ? ska göra bytet i helgen, ta motor + låda (m47) från en 740 GLT -90 och sätta i 745 GLT -91.

och kommer det funkar och vara samma hål till svänghjulsgivaren eftersom det är Rex/Regina på bilen motorn ska till och LH 2.4 i gamla ?
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som van[…]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]