Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Är bara i planerings stadiet än så länge :P
Är det mycket bök att byta från automatlåda till manuell?

Man måste ju dit med nytt pedalställ antar jag ?
och hur man gör i mitten vid spaken vet jag inte :P

JAg har en -86a med M47 låda som börjar rosta hål lite här å var så funderar på om det är möjligt att flytta lådan från denna till min -92a med automatare?

Någon som testat detta? eller vet någon som vet om det är ett stort projekt eller vet någon som kanske vet det?

Uppskattar allt då ja gärna vill ha en manuell, men inte vill byta bil då ja gillar min 8)

Gonatt, // Sebbe
japp det går bra, dock måste du skaffa ett nytt svänghjul.
låda/kardan/växellådsbalk passar rakt på. Likaså pedalstället med kopplingen.

svänghjulet passar också, MEN det saknar "hål" (60-2) runt om, som din svänghjulsgivare känner av, så den kommer inte få någon signal, och då varken soppa eller gnista.. tyvärr.
Du får alltså skaffa dig ett svänghjul från en lite nyare bil som har svänghjulsgivare, t.ex 240/740 88B-92, 940 91-94 eller om det var 95, det viktiga är att den har M46 eller M47, svänghjulet till M90 passar inte. Glöm ine att köpa nytt lager å pilla in i svänghjulet heller... annars förstör du lådan rätt snabbt.
Sen tror jag att du kan du få fila/såga lite i växellådskåpan, där din svänghjulsgivare sitter!

förutom det kan jag rekomendera dig att byta alla plastbussningar i spakstället (finns hos volvo, billiga!) och oljebyte, så kommer lådan kännas som ny.
kan bli problem med besiktningen. polare till mig hade en 940 turbo som varit automat som dom sen lagt i en manuell låda i & besiktningen ville ha intyg från volvo mm. ska tydligen vara olika boxar mellan manuell & automat.

Prata med besiktningen först. Ring till dom & be att få bli kopplad till "tekniska frågor"
Okej, Tack för det, bra att det kom fram innan man börja bytet :lol:

Ska ringa dit innom snar framtid så får vi se, återkommer med besked :P
och så kommer det lite till om man vill. bakaxeln har annan utväxling på automat den kommer att varva mer tror man åker på kardan åxå
då det e en 92´a så får du byta låda utan vidare, men regbes behövs. kostnad 600?
jo främre kardan får man byta.
bakaxelutväxlingen stämmer, lägre på automatbilar.
vanligt på automatbil = 4,10, medans 3,54 e standard på manuell
Jag hade funderingar på att byta från manuell till aut i min 740 som är från -90, har pratat med med "tekniska frågor" och de menade att man måste ha intyg från Volvo för att byta låda och vad jag har fattat så skriver Volvo inte ut några intyg.
Summum skrev:Antar att det är något intyg som har att göra med avgasutsläpp eller något liknande. Brydde mig aldrig att forska vidare när det verkade vara ett ogenomförbart projekt.
Det tar ju inte alls lång tid att skifta låda på en 740. Jag säger varken gör så eller gör si !
MEN.

För ett par månader sen sålde jag en Ford Sierra -93a. Var automat först sedan rasade den och jag bytte till manuellt 5 petad låda samt pedalstället och koppla förbi neutralläges startspärren. Givetvis diverse automatskit också såsom oljekylare osv.
Gick underbart smärtfritt på denna bil ca 7 timmar seriöst gjort och besiktningen sa inte ett jota utan backlysen och manuell låda under mina 4 år som ägare. Lycka till!
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som van[…]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]