Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

http://www.aftonbladet.se/bil/article4364184.ab

När folk frågar på bilforum vilken extrautrustning bilen skall ha så råder dom oftast att välja det ena efter det andra, men den dagen du säljer bilen så har du den största värdeminskningen på din bil som har extrautrusning som du utrustat med den ena efter andra extratillbehöret, gentemot men t.ex kinetic med endast dragkrok och motorvärmare och kupevärmare.

Att betalat för en musikanläggning 16000 kr extra tänker främst på premium paket är som att kasta pengarna i sjön.

Kanske något att tänka på!
Jo man bör vara medveten om att extrautrustning sällan höjer värdet på bilen nämnvärt.
Men hade jag haft råd att köpa en ny bil hade jag inte köpt extrautrustning för att höja värdet på bilen utan för att det var utrustning jag ville ha och det är ju det som räknas. :wink:
Tycker det känns lite fel att tänka så. När jag sitter och ska beställa en ny bil och väljer bland utrustning så ska jag ju inte tänka på den dagen jag ska sälja bilen typ 3 år framåt, vissa har ju kvar bilen i 10 år. Jag tänker nog på alla de dagar dom tre åren som jag sitter i bilen och vad jag då vill ha för utrustning. Som exempel då så tycker jag att Premium Sound för 16000 är värt varenda krona. Skulle lätt betala 20000 vid nyköp av bil. Man måste ju ha en riktig stereo med bra ljud. Kör man mycket bil så är det inte så kul att lyssna på nått halvkasst ljud och om man höjjer så sprakar det för att högtalare är för dåliga. Men andra kanske föredrar tystnad eller en ljudbok som inte kräver så mycket av en stereo.

Varför har man alu-fälgar då?? Det är väl lika bortkastade pengar?? Ingen som helst nytta förutom att det ser snyggare ut??
Varför har 80%(?) av alla V70 vinge??
Varför har man telefon, RTI, CD-växlare m.m.??

Klart att alla bilar sjunker i värde och att man kanske inte får ut de pengar man lägger ner på dem. Men det handlar ju om vad man prioriterar. Jag vill inte veta hur mycket jag har lagt ner i bilen sen jag köpte den. Antagligen för mycket för att jag ska kunna sälja den med alla delar i.

Mina synpunkter då alltså, givetvis inte samma som alla andra som tur är. Vore trist om att tyckte likadant. :wink:
Vilken fin omtanke. :wink:

Nu är det så att jag väljer bil och utrusning efter nytta och intresse. Man ska ju bruka "åkdonet" under x antal månader/år. Då vill man ha något man trivs med.

Vill man åka snik, så åker man snik.

Vill man åka ståndsmässigt, så gör man det. :wink:

Nu är ju DSTC standard på Volvobilar. Tidigare var det extrautrustning.
Likadant var det med ABS-bromsar i början.
Likadant med krockkudde på passagerarsida.

Dumt att köpa säkerhet. :roll:

Vilken bil köper man helst som begagnad? ?:-/

Min pluska, är min pluska. Ännu råder en viss valfrihet i landet så att man får välja bil och utrustning.

Men jumo01, utan en tanke på pajkastning, är inte en Honda Goldwing bland det "pråligaste" man kan ha?
Detta var inte direkt menat som pajkastning.

Jag tror att man når en störrre målgrupp om du skall sälja bilen om den har dragkrok, motorvärmare och kupevärmare än Premiumstereon för över 16000 kr eller r-design kan också nämnas..

Visst man kan plocka på vilket "kriskrams" som helst i extra utrustning men det är du som betalar klaset kan inte själv tycka det är ekonomisk försvarbart.

Den sämsta affären du nånsin gör är att köpa ny bil, inte sant? (Varför späda på skadan ännu mer?)

Oavsett om du har momentum, kinetic eller summun så är bilarna svårsålda, det är som att försöka kränga glass på nordpolen!

Till Camaro69 min GW är en -85 men mycket välvårdad. :wink:
CoqRouge skrev:Men varför ska man köpa en bil överhuvudtaget?? Man förlorar ju jättemycket pengar när man säljer den.. :roll:
Fel, fel. Köp en fin muskelbil från sent 60-tal eller tidig 70-tal. Dom stiger i pris. :wink:
Ju mer och bättre utrustning, ju högre pris.

Ex. Ford Mustang 428 SCJ 1969, pris 880 000 kronor.
Chevrolet Camaro ZL1 (427 cui alumotor) 1969, pris endast 2 500 000.

Läs senaste Power magazine.

Vem f-n vill ha dragkrok och motorvärmare.

Något OT. Men kom inte och säg att extrautrustade bilar inte kan vara värda pengar.
Det är så svårt att säga om man får inte får betalt för extrautrustningen när man säljer... En del vill ha den extra utrustningen och betalar hellre mer för den med än för den utan medans en del inte vill ha "krånglande" extrautrustning.

Personligen hör jag till den gruppen som gärna har lite extra för att trivas i bilen. Och de gånger jag har gjort bilaffärer med en firma så har dom tagit i beaktning vilken extrautrustning jag har i bilen när dom värderar den. Så denna diskusion har egentligen lite vag verklighetsförankring.

Självklart tappar bilar i värde, och extrautrustning som inte är lika efterfrågad kanske är svårare att ta betalt för, medans kanske stora stereon, skinnklädsel etc. har ett större mervärde hos den stora massan och därigenom höjer värdet på bilen.
Håller med dig _lucifer_. Jag letade också efter bil med viss extrautrustning efter som jag vill trivas i bilen. Det är ju nästan mitt...hmm tredje hem. :wink:

Drag och motorvärmare är ju såna standard saker som var och varannan bil har och det är klart att "vanliga svensson" föredrar det före stora stereon. Men det finns en rätt stor marknad för de som har bilar som sitt stora intresse också och inte bara färdmedel A-B. När jag letade bil sista så hade jag vissa kriterier, en av dem var just Premium Sound. För jag vill ha en bra stereo och att eftermontera den med ny huvudenhet, slutsteg, högtalare, nya dörrsidor m.m. som krävs så blir det dyrt. OM min bil inte hade haft motorvärmare så hade jag tittat bort för det, den kostar inte mycket och är lätt att montera.

Hittar man rätt köpare så kan man få betalt för extrautrustning också. Om jag skulle sälja bilen till min morfar så skiter han ju vad det är för stereo i den. Men om jag säljer den till en yngre kille med ett brinnande Volvointresse här på forumet så skulle han säkert kunna tänka sig att betala en slant extra för bästa ljudsystemet med Jukebox och hela baletten. Förmodligen blir det ändå billigare för honom än att han ska måsta köpa de delarna löst och montera. Så det gällar att annonsera rätt för att hitta rätt köpare.

Många säger ju också att man inte får betalt för styling m.m. Där kan jag inte heller hålla med fullt ut. Självklart får man inte tillbaka den summan man betalat men visst tycker jag värdet på bilen stiger ändå, hos rätt köpare. Många stylade bilar på blocket ligger ju rätt högt i pris jämfört med samma modell som är helt original. Men om jag ska köpa en bil och skaffa stora fälgar, kjolpaket, nedlack, vinge m.m så sparar man pengar genom att köpa en stylad men dyrare bil än att köpa en som är original och sen köpa alla fälgar och delar till den. Även som tjusningen är att bygga själv så finns det många som köper "färdigbyggda" bilar ändå.
Så säg inte att men INTE kan få betalt för extrautrustning eller styling. För jag vet att man kan få det. :D
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.