Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Byt..Byt..Byt..Byt..Byt..Byt..Byt..Byt..Byt..Byt..Byt..Byt..

Inte en chans att du vill ha tillbaka den bilen.
av dali
Om försäkringsbolaget löser in bilen och du kan tänka dig att åka en bit så finns en silverfärgad S60 2.5T AWD med mycket utrustning i Luleå (1 timmes flyg från Sthlm): Rondellens Bil. Lite skum färg på inredningen, men i övrigt verkar den i bra skick.
av haxpet
Då kom det in en älgolycka som inte hade gått bra. Sköterskor sprang med sängarna, förbi väntrummet, på väg till röntgen och operation. Strax efter detta var det min tur och jag såg då att det hade stänkt blod på väggarna i korridoren, efter sängarna. Då känns det futtigt med mina åkommor!
Skönt att du klara dej. Hoppas att du inte får några bestående men i nacke eller rygg.

Det där med att det var blod överallt behöver inte betyda att det är en värre skada än din. Blod kommer de ju så fort de har gått hål någonstans. Det kanske dom lagar direkt och sen tar det fyra veckor och så e allt bra med den personen. Din nacke kan vara dålig i flera år efter det här (vill inte strö salt i sår, men nacken är otroligt viktig, och känslig).

Så jag hoppas att alla har klara sej bra.

Vad angår din bil så skulle jag rekomendera att du byter. En krockad bil är en krockad bil och kommer alltid att vara det. Det ända som lönar sej är att sälja det som går att sälja från den bilen, dvs sånt som inte tagit skada. Plocka den i delar och sälj bort. Men om jag var du så skulle jag kräva att få pengar till en ny likvärdig bil. Och om Opeln körde mot rött så är det de minsta som du ska gå med på.

Har själv varit med i trafikolyckor av olika slag, både med vilt och med andra bilar (har alltid varit passagerare i dom tillfällena). Men jag vet att smällen är ofta öronbedövande.
av NCR
haxpet skrev:Det ända som lönar sej är att sälja det som går att sälja från den bilen, dvs sånt som inte tagit skada. Plocka den i delar och sälj bort. Men om jag var du så skulle jag kräva att få pengar till en ny likvärdig bil.
Ja alltså, det är ju inte riktigt så det funkar om man har en försäkrad bil. Försäkringsbolaget tar ställning till om man antingen skall betala för dess reparation eller om den skall skrotas. Det är inte så att man får "åka dit och plocka grejor" från bilen.

Så det Enda han kan göra är att sitta på sin Ända och ta det lungt tills bolaget hör av sig, och med tanke på bilderna från krocken tror jag inte att de vill reparera den.
Användarvisningsbild
av frilins
Är glad att du klarat dig förhållandevis bra och jag hoppas du kan tillfriskna ordentligt.
Byta bil ska du absolut göra, inte bara för bilens, utan för din egen skull, trots att det känns tråkigt nu.
Risken är annars att du alltid kommer att undra om din bil klarar en ny smäll lika bra.

Och stå på dig om vem som hade grönt så ordnar det sig säkert ska du se, polisen är inte dumma, dom har varit med förr!

Krya på dig och skriv sedan vilken bil det blev.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu när jag ser bilderna så ser jag att det är din bil som träffat hans bil i sidan. du har alstå bara fårr en träff i fronten & även om detta vrider fronten en del så är det inga problam alls att få denna bill i tippskick.
sen så vet ju inte jag om det går över 80% av bilens värde & därmed blir skrot.

tänk på att det ofta ser värre ut än vad det är, lite sönderslitna skärmar & massa plast är ju kosmetiskasaker som sitter utan på bilen!

den bilen sak du inte vara rädför att fåtillbaka, så hoppas du får det då det verkar vara det du vill.

du kan ju alltid liga på försäkringsbolaget att det är mycket svårt att hitta en likvärdig bil (alltså med all utrustning ) & om du har kvitton från reprationer & annat som bevisar att den är i toppskick & därmed har högre värde än listpris.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag lär också ställa mig till den skara som rekommenderar att du försöker få bilen inlöst då den troligtvis aldrig kommer bli den bil du en gång hade, sen så som den ser ut på bilderna är jag tveksam till om man öht funderar på att göra något annat än lösa in den. Det skulle vara för utrustningsnivån då.

Skönt att du klarade dig! och det där du fick höra om att du hade tur som åkte i en volvo var vad även jag fick höra när jag krockade. Det första jag kommer ihåg när jag kvicknade till på akuten är en kvinnlig läkare som frågade om jag kört volvo eftersom jag överlevt.

/Anders
av NCR
Brainded skrev:Skönt att du klarade dig! och det där du fick höra om att du hade tur som åkte i en volvo var vad även jag fick höra när jag krockade. Det första jag kommer ihåg när jag kvicknade till på akuten är en kvinnlig läkare som frågade om jag kört volvo eftersom jag överlevt.

/Anders
:shock:

Huga, får man fråga hur det gick till? (utan att sabotera tråden för mycket)
Användarvisningsbild
av Wabbe
Tur att du klarade dig så pass bra som du gjorde. Utan att veta så mkt om bilreparationer etc är det ju så att en krockad bil alltid är en krockad bil. När du en dag kanske vill sälja den vänder nog de flesta om de får se bilderna på den där kyssen. Jag skulle nog hoppas på att få den inlöst och försöka hitta en likvärdig bil.

Hoppas att allt fixar sig för dig på bästa sätt. Lycka till!
Användarvisningsbild
av Brainy
NCR skrev:
Brainded skrev:Skönt att du klarade dig! och det där du fick höra om att du hade tur som åkte i en volvo var vad även jag fick höra när jag krockade. Det första jag kommer ihåg när jag kvicknade till på akuten är en kvinnlig läkare som frågade om jag kört volvo eftersom jag överlevt.

/Anders
:shock:

Huga, får man fråga hur det gick till? (utan att sabotera tråden för mycket)
Tror att det redan finns i någon tråd här och minnesbilderna efter krocken är lite oklara men en kortis kan jag väl skriva.

Körde en v40 på den tiden.
Hade varit på fjällsemester och var på väg hem, riksväg 83, dvs landsväg, var en lång raka så det gick trots det halvdåliga väglaget i 100km/h och när precis gasen släppts för att rakan började ta slut så kommer det ut en V70 ur kurvan i hög fart och när det är ungefär 50meter mellan oss så släpper hans bakvagn och bilen kommer över i min färdriktning.

Vad jag förstod av vad vittnena sa i den nerlagda polisutredningen så körde han i 120-130km/h.

Själv påstod han att han väjde för en bil i min färdriktning som kommit över på hans sida av vägen men det ser jag som strunt då ingen av vittnena sett detta och bara vi två var inblandade i krocken trots tät "stugbytartrafik".

Pressens bild på kärran efter smällen: http://www.student.hig.se/~tei03awn/v40.jpg

Angående bilen så var det inget snack om att försäkringsbolaget skulle lösa in den. Allt var söndervridet och baksätet såg ut som en skruv.

/En som är glad att han lever.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]