Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper
Jepp! Inga felkoder och ibland gick bilen som en klocka... Däremot strulade farthållaren mest hela tiden... Förutom precis efter nollning( Vad det skulle ha med saken att göra, eftersom inga ETM relaterade fel fanns...)

Det har antagligen bildats en ring av skit runt spjällets öppning som gör att spjället sluter tätt och inte står öppen den grad som behövs vid tomgång. Då försöker den antagligen kompensera detta genom att öppna spjället mer och då får man tomgångsvandring (upp ner, hej och hå)

Vid rengöring så kan det vara bra att ha en 10mm ringnyckel med spärrfunktion(finns på biltema)... Det tror jag hade underlättat för mig då det är ganska trångt därinne.

Lossa luftslangen(den som är ca 7 cm tjock) sitter in till spjällhuset sedan har du fyra bultar i varje hörn(10:ans ringnyckel). Jag lossade lite andra slangar som satt ivägen men ta det försiktigt och kolla vad du lossar så att du inte får en massa andra problem. Lägg gärna en tjock trasa under spjällhuset(finns en del grejer som ger lite kyssar därunder som man inte vill kortsluta genom att tex tappa ringnyckel eller spjällhuset på under tiden man demonterar(lossa batterikabeln!?) Ny packning gick på ca 40 spänn har jag för mig!

När spjällhuset väl är löst kan man dra fram den utan att man behöver lossa kablar. Jag använde fotogen och en tandborste när jag rengjorde(noggrant och försiktigt) utan att flärpa förmycket med spjället.

En grej som jag hörde att någon testa var att låta spjällhuset sitta kvar och rengöra med en trasa på pekfingret... Kan ju fungera det också men man ser ju inte om det blev rent( en vit trasa avslöjar väl om det kommer skit iallfall).

Observera att rengöring inte fungerat för alla(vi hade en 99:a med samma spjällhus och Volvo bytte ut den på efter att rengöring misslyckats). Jag tror det finns beskrivet på fler ställen på forumet också så du kan ju söka efter fler och kanske bättre beskrivningar.

Mvh
av Göran E
Jesper, tack så mycket för bra svar. Vad är det för bil/motor/årsmodell du har? Den italienska ETM'n eller BOSCH?

Men borde inte Volvo förstått när jag hade den inne att det var ETM fel (om det nu är det men det verkar ju ytterst troligt). Jag gav dom en bra felbeskrivning och berättade om färddatorstrulet. Och frågade om det inte kunde vara just gasspjället. Jag har även ett papper från tidigare ägare där han lämnat in bilen till verkstad med samma fel för ca 6.000 mil sedan. Det pappret visade jag för Bilia.

Tyvärr har ju min bil gått 21.000 mil och kanske är det svårt att få detta på garantin? Men jag tycker att Volvo borde ta på sig det med tanke på att den italienska ETM'n är känt dålig.

Vad säger Carman om chansen att få detta kostnadsfritt utbytt?

/Göran
Användarvisningsbild
av CarMan
Göran E skrev:Jesper, tack så mycket för bra svar. Vad är det för bil/motor/årsmodell du har? Den italienska ETM'n eller BOSCH?

Men borde inte Volvo förstått när jag hade den inne att det var ETM fel (om det nu är det men det verkar ju ytterst troligt). Jag gav dom en bra felbeskrivning och berättade om färddatorstrulet. Och frågade om det inte kunde vara just gasspjället. Jag har även ett papper från tidigare ägare där han lämnat in bilen till verkstad med samma fel för ca 6.000 mil sedan. Det pappret visade jag för Bilia.

Tyvärr har ju min bil gått 21.000 mil och kanske är det svårt att få detta på garantin? Men jag tycker att Volvo borde ta på sig det med tanke på att den italienska ETM'n är känt dålig.

Vad säger Carman om chansen att få detta kostnadsfritt utbytt?

/Göran
Volvo har ju återigen ändratsig vad det gäller ETM.
bilen måste gått under 16 000 mil & ha en av dom felkoder som helt bekräftar att det är ETM för att man ska få byta på gartantin.
i annat fall ska etm göras rent med isopropanol & uppdateras med ny mjukvara, samt att man ska kolla vevhusventalationen.
av Göran E
Carman, man kan alltså lämna bilen till Bilia och få ETM'n rengjord? Programvaran till ETM'n uppdaterades före jul så det ska inte behövas.

Har du eller någon annan en ungefärlig prisuppgift för rengöring av ETM och kontroll av vevhusventilationen?
av svensen
Carman skrev:
Volvo har ju återigen ändratsig vad det gäller ETM.
bilen måste gått under 16 000 mil & ha en av dom felkoder som helt bekräftar att det är ETM för att man ska få byta på gartantin.
Men ikke i Norge. Der dekkes det kun dersom bilen er under nybilgaranti (og har kjørt mindre enn 10 000 mil). (Og det er jo ingen V70'er produsert mellom 1999 og 2001 som er særlig yngre enn to år nåtildags...) :D

Sven
av Jesper
Vad är det för bil/motor/årsmodell du har? Den italienska ETM'n eller BOSCH?
V70N 2.4T-00 och det sitter en Magnetti dvs Italienska i den... Mig försökte dem få att tro att det var motorstyrenheten. Skall man gå på felkoder så är väl bilen hel.

Att låta Volvo(stockholm) rengöra kostar troligen runt 2000:- dvs ungefär samma pris som att byta spjällhuset. Om dem inte har sänkt priset.

Som Carman skrev så bör man nog rengöra vevhusventilationen när du ändå har allt borta...
Användarvisningsbild
av CarMan
Göran E skrev:Carman, man kan alltså lämna bilen till Bilia och få ETM'n rengjord? Programvaran till ETM'n uppdaterades före jul så det ska inte behövas.

Har du eller någon annan en ungefärlig prisuppgift för rengöring av ETM och kontroll av vevhusventilationen?
Nej, det går bra med någon annan volvo verksta också :wink:

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]