- mån 09 jan 2006, 17:30
#25837
Jepp! Inga felkoder och ibland gick bilen som en klocka... Däremot strulade farthållaren mest hela tiden... Förutom precis efter nollning( Vad det skulle ha med saken att göra, eftersom inga ETM relaterade fel fanns...)
Det har antagligen bildats en ring av skit runt spjällets öppning som gör att spjället sluter tätt och inte står öppen den grad som behövs vid tomgång. Då försöker den antagligen kompensera detta genom att öppna spjället mer och då får man tomgångsvandring (upp ner, hej och hå)
Vid rengöring så kan det vara bra att ha en 10mm ringnyckel med spärrfunktion(finns på biltema)... Det tror jag hade underlättat för mig då det är ganska trångt därinne.
Lossa luftslangen(den som är ca 7 cm tjock) sitter in till spjällhuset sedan har du fyra bultar i varje hörn(10:ans ringnyckel). Jag lossade lite andra slangar som satt ivägen men ta det försiktigt och kolla vad du lossar så att du inte får en massa andra problem. Lägg gärna en tjock trasa under spjällhuset(finns en del grejer som ger lite kyssar därunder som man inte vill kortsluta genom att tex tappa ringnyckel eller spjällhuset på under tiden man demonterar(lossa batterikabeln!?) Ny packning gick på ca 40 spänn har jag för mig!
När spjällhuset väl är löst kan man dra fram den utan att man behöver lossa kablar. Jag använde fotogen och en tandborste när jag rengjorde(noggrant och försiktigt) utan att flärpa förmycket med spjället.
En grej som jag hörde att någon testa var att låta spjällhuset sitta kvar och rengöra med en trasa på pekfingret... Kan ju fungera det också men man ser ju inte om det blev rent( en vit trasa avslöjar väl om det kommer skit iallfall).
Observera att rengöring inte fungerat för alla(vi hade en 99:a med samma spjällhus och Volvo bytte ut den på efter att rengöring misslyckats). Jag tror det finns beskrivet på fler ställen på forumet också så du kan ju söka efter fler och kanske bättre beskrivningar.
Mvh
Det har antagligen bildats en ring av skit runt spjällets öppning som gör att spjället sluter tätt och inte står öppen den grad som behövs vid tomgång. Då försöker den antagligen kompensera detta genom att öppna spjället mer och då får man tomgångsvandring (upp ner, hej och hå)
Vid rengöring så kan det vara bra att ha en 10mm ringnyckel med spärrfunktion(finns på biltema)... Det tror jag hade underlättat för mig då det är ganska trångt därinne.
Lossa luftslangen(den som är ca 7 cm tjock) sitter in till spjällhuset sedan har du fyra bultar i varje hörn(10:ans ringnyckel). Jag lossade lite andra slangar som satt ivägen men ta det försiktigt och kolla vad du lossar så att du inte får en massa andra problem. Lägg gärna en tjock trasa under spjällhuset(finns en del grejer som ger lite kyssar därunder som man inte vill kortsluta genom att tex tappa ringnyckel eller spjällhuset på under tiden man demonterar(lossa batterikabeln!?) Ny packning gick på ca 40 spänn har jag för mig!
När spjällhuset väl är löst kan man dra fram den utan att man behöver lossa kablar. Jag använde fotogen och en tandborste när jag rengjorde(noggrant och försiktigt) utan att flärpa förmycket med spjället.
En grej som jag hörde att någon testa var att låta spjällhuset sitta kvar och rengöra med en trasa på pekfingret... Kan ju fungera det också men man ser ju inte om det blev rent( en vit trasa avslöjar väl om det kommer skit iallfall).
Observera att rengöring inte fungerat för alla(vi hade en 99:a med samma spjällhus och Volvo bytte ut den på efter att rengöring misslyckats). Jag tror det finns beskrivet på fler ställen på forumet också så du kan ju söka efter fler och kanske bättre beskrivningar.
Mvh