Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjam
Hej. Jag har ett problem med min V70-01-T5 13000mil som jag brottas med just nu!

För några månader tändes motorlampan som larmade för lmm och lamda. Volvo sa att felet var 50%/50%? Just då kändes det lite dyrt att byta båda givarna för bilen gick helt perfekt.
Nu när tempen ute har legat på -10 har lampan tänds igen och jag har samtidigt fått problem när motorn är varm att den små skuttar runt 1500-2000v?? Den har även gått i safe mode ( 80km) Tyvärr ryckte jag batteriet så att jag kunde köra hem ordentligt. Volvo kunde inte utläsna några felkoder dagen efter.

När motorn är kall tills den har kommit upp i rätt temp går den perfekt genom hela vartalsregistret.

Min fråga är: Kan en LMM orsaka detta eller vad tror ni.
Ett tag trodde jag att det var gasspjället fast det tror jag inte längre. Borde den inte strula hela tiden då?
Jag har även gjort rent gasspjället som inte var så smutsigt.
Kan det vara kamaxelgivaren som kärvar??

Hoppas på support.

//Jimjam
Användarvisningsbild
av CarMan
det kan mycka väl vara en MAF (LMM)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror ingen ting fören jag har felkoder o lite mätvärden.
av jimjam
Hej. Nu har jag bytt LMM ( Biltema) Och nu fungerar den perfekt vid dom vartalen jag hade problem med när motorn är varm.
Däremot har jag märkt att varvet gärna dippar när man gasar på lite från stillastående bil.
Gasar man långsamt går den perfekt.

Troligtvis kommer jag att byta ut LMM mot en bosch org alt en från Mekonomen.
Vet ni vilket Märke Mekonomen säljar? Pris 2200:-

//Jimjam
av jimjam
Hej igen. Nu har jag bytt tillbaks til min orginal LMM fast jag har gjort rent den med CRC nya super medelet.

Fast tyvärr gick bilen i safe mode igen precis utanför volvo så den ville verkligen tillbaks till verkstaden igen.
Dom läste av felkoderna och det är gasspjället som är helt slut.

Min bil är imp så Volvo hjälper mig inte!! Nypris idag är: 9100:-

Som tur är hittade jag hittat ett nytt gasspjäll från skroten (1500kr) från en S80 T6 med den uppgraderade versionen ( Gul lapp) som endast har gått 4000mil.

Nu till min fråga: Om jag har tändning på och gasar, rör sig sjället då? (Bilen ej startad)
Jag funderar på att byta spjället själv eftersom det redan finns mjukvara laddad i huset.

På min gamla bil gick det bra med ett byte rakt av fast där kom spjället från en samma bil mod.

//Jimjam
av jimjam
Hej.
Nu har jag fått hem mitt beg gasspjäll från skroten.
Innan jag monterar spjällen vill jag verifiera att det nya fungerar.
Om tändningen är påslagen. Rör sig spjället om jag rör på gaspedalen?
Jag skulle vilja verifiera det nya spjället innan jag byter till den nya mod.

Ev behöver jag uppdatera mjukvaran när spjällen är från en S80-T6-00?

//Jimjam
Hej alla.
Hör kommer slutet på min sagan. Nu går min bil helt perfekt igen och det tackar Upplandsmotor i Akalla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

När bilia skulle återkomma till mig med pris info om vad det skulle kosta att montera gaspjället och mjukvaran, ringde dom till mig och informerade om att vi inte håller på med begagnade utr, så vi kan inte hjälpa dig????????? (Bilia i Kista) Det tyckte jag var lustigt om man tänker på alla försäkringsärenden där dom byter ut motorer resp växellådor på alla beg bilar.
Fast det är kanske skillnad på privatpersoner och försäkringsbolag?????

Efter samtalet med Bilia kontaktade jag upplandsmotor i Akalla och dom ställde självklart upp direkt och gjorde ett utmärkt jobb i fredags. Jag fick t.o.m skjus fram o tillbaks till jobbet.
Det kallar jag service.
LMM som jag hade problem med tidigare gjorde jag rent med CRC LMM cleaner, så nu är den felkoden borta också.

Tack för mig!

//Jimjam
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]